Nederlands grootste speelgoedketen vraagt uitstel van betaling aan. De verkoop van speelgoed in fysieke winkels is in tien jaar tijd gehalveerd, meldt het concern. De concurrentie van onlineverkopen en prijsvechters zoals Action, doen de fysieke verkoop bij het concern de das om.
Stevige reorganisatie is nodig volgens de top van Intertoys. Hoe dit eruit gaat zien wil de keten nog niet zeggen. De bewindvoerder zijn in nauw overleg met het managementteam om de mogelijkheden te onderzoeken om de formule te herstructureren. Het uitstel geldt echter alleen voor de Nederlandse activiteiten.
Voor de winkels en het personeel zijn er voorlopig nog geen gevolgen. Tijdens de surseance blijven de winkels open.
Er zijn nog geen gevolgen voor de winkels en het personeel tijdens het uitstel. “Wij betreuren de huidige onzekerheid die dit creëert voor iedereen bij Intertoys inclusief medewerkers, franchisenemers en leveranciers, maar de marktontwikkelingen in de afgelopen jaren geven geen ander alternatief. Wij zijn met een aantal partijen in gesprek over verdere samenwerking en zullen ons uiterste best doen dit proces op een zo goed mogelijke wijze voor alle betrokkenen uit te voeren”, zegt Roland Armbruster, CEO van Intertoys.
Intertoys behoorde lange tijd tot het Blokkerconcern. De laatste jaren maakt de speelgoedreus al onrustige tijden door: In 2016 besloot eigenaar Blokker Holding de speelgoedwinkels Intertoys, Bart Smit en Toys XL samen te voegen onder één naam: Intertoys. Intertoys werd in mei 2017 door Blokker verkocht aan Alteri. De toonaangevende speelgoedketen zou goed passen bij Alteri omdat het een gespecialiseerde investeerder in de Europese retailmarkt is. Alteri heeft uitgebreide ervaring op het gebied van en zet zich in voor het transformeren en vernieuwen van retailbedrijven met als doel het behalen en behouden van een duurzaam concurrentievoordeel. Topman Roland Armbruster van Intertoys voorspelde in november 2018 nog dat Intertoys over anderhalf jaar weer zwarte cijfers zou draaien. Intertoys verkocht vorig jaar dertig procent van de voorraden met hoge kortingen, zodat verouderde producten plaats konden maken voor nieuwe.