Zo’n acht jaar geleden nam Wytze Sloot (65) het besluit om zich als franchisenemer aan te sluiten bij Eten met gemak. De franchiseformule stond op dat moment nog volledig in de kinderschoenen en telde maar twee franchisenemers. Inmiddels is de maaltijdservice uitgegroeid tot een succesvol bedrijf en is Sloot één van de 20 lokale contactpersonen verspreid door Nederland.
Voordat Wytze begon als franchisenemer bij Eten met gemak was hij een lange tijd werkzaam als kok. Helaas kwam hij in een situatie terecht waarin hij op zoek moest naar een andere baan. Na eerst drie jaar werkzaam geweest te zijn geweest bij een maaltijdproductiebedrijf voor de luchtvaart werd Wytze via vrienden van vrienden geattendeerd op de maaltijdservice ‘Eten met gemak’. Zij kenden de eerste franchisenemer en zo kwam hij in contact met Conny van der Krogt en Stephan Grimberg, de oprichters van Eten met gemak.
Volgens Sloot was het gelijk een goede match want het werk had een duidelijke relatie met zijn studie en ook de doelgroep sprak hem aan. “Werken met en voor andere mensen is iets dat altijd al dichtbij mij heeft gestaan. En de doelgroep van Eten met gemak bestaat natuurlijk ook uit mensen waarmee je een goede aansluiting moet hebben om ze te kunnen bereiken.” Zo had Sloot een aantal mooie argumenten om zich uiteindelijk als derde franchisenemer bij het bedrijf aan te sluiten.
Met behulp van zijn ervaring en een eigen opgebouwd netwerk groeide zijn klantenkring al snel. “Binnen een halfjaar zat ik al op het leveren van zo’n 1600 maaltijden.” Maar daar kwam voor Sloot natuurlijk wel een heleboel werk bij kijken. Van acquisitie en administratie tot het bezorgen van maaltijden, het zijn allemaal taken waar je als startende franchisenemer voldoende tijd en energie in moet investeren om op den duur succes te realiseren. “Je moet een goed plan van aanpak neerzetten om niet alleen klanten te kunnen werven maar ook een relatie met ze op te bouwen. En om echt bij klanten binnen te komen moet je erachter zien te komen waarom ze overgaan op het bestellen van een kant-en-klaarmaaltijd. Daar moet je op gaan inspelen en pas je de persoonlijke service die je biedt op aan.”
Ook hecht Sloot veel waarde aan een goed netwerk. “Dit kan op lange termijn nog steeds veel opleveren. In mijn opstartfase heb ik bijvoorbeeld veel contact gelegd met onder andere diëtisten, huisartsen en thuiszorgorganisaties in de buurt. Daar liet ik flyers achter zodat ik mijn zichtbaarheid binnen de doelgroep kon uitbreiden. En door nu het contact met dit soort organisaties goed te onderhouden hou je die zichtbaarheid vast.”
Sloot heeft een paar bezorgers in dienst, maar rijdt ook veel zelf. Woensdag is zijn vaste kantoordag. Dan treft hij heel wat voorbereidingen voor de rest van de week. Zo is hij bezig met de administratie, doet hij de acquisitie en plant hij routes. Het gevolg van die vele werkzaamheden is dat de dagen van Sloot zich snel vullen. “Je werkt echt veel om alles draaiende te houden. Ik besteed niet graag iets uit en daardoor ben ik doorgaans wel meer dan 40 uur per week aan het werk. Het plezier dat je uit je werk haalt is dan toch wel van groot belang.”
En dat plezier ontstaat volgens Sloot vooral uit de waardering die hij van zijn klanten krijgt en de relatie die hij met ze opbouwt. “Het bouwen aan zo’n relatie begint al op het moment dat iemand belt met een informatieaanvraag. Tijdens dit gesprek proef ik hoe de vork in de steel zit en daar pas ik mijn informatiepakketje op aan. Vanaf dan neemt de aandacht voor de klant steeds verder toe. En omdat ze mijn hulp geregeld nodig hebben ontstaat er langzaam een echte relatie. Klanten gaan je verwelkomen en maken graag even een praatje. Dan weet je: daar doe ik het voor!”