Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Hoe schrijf je een jaarplan?

19 november 2024

Geschreven door: De FranchiseAdviseur

Met het einde van 2024 in zicht, is het voor franchisegevers hét moment om vooruit te blikken op het nieuwe jaar. Een goed jaarplan voor 2025 tilt een franchiseformule naar een hoger niveau en helpt franchisenemers en franchisegevers in hun samenwerking. Het vastleggen van ambities en taken geeft de gewenste duidelijkheid die beide partijen in de franchisesamenwerking nodig hebben. Nog te weinig franchisegevers delen hun plannen tijdig met franchisenemers en te weinig franchisenemers hebben überhaupt een jaarplan. We benomen de belangrijkste onderwerpen in het jaarplan.

Een operationeel jaarplan is belangrijk voor het succes en de continuïteit van een franchiseformule, je beschrijft hiermee de toegevoegde waarde van de formule en hoe deze uitgevoerd wordt. In dit artikel bespreken we waarom franchisegevers tijd moeten investeren in hun jaarplan voor 2025 en welke zeven hoofdstukken niet mogen ontbreken in het jaarverslag.

 

  1. Marktontwikkeling

Het begrijpen van marktontwikkelingen is belangrijk voor de toegevoegde waarde van een franchiseformule. Wij zien vaak dat een analyse van marktontwikkelingen gedaan wordt op basis van gevoel. Om ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staat is het goed om een analyse uit te werken. Je kan jezelf de volgende vragen stellen: Welke trends zijn relevant? Hoe verandert de vraag? En welke concurrenten hebben invloed op de markt? Franchisegevers moeten vooruitkijken naar 2025. Trends zoals technologische innovaties, veranderend consumentengedrag en nieuwe regelgeving moeten geanalyseerd worden om strategisch voordeel te halen. Het is vanuit perspectief van franchisegever heel belangrijk om voldoende voorsprong te houden naar de franchisenemers, zodat zij de strategische keuzes van de formule kunnen volgen.

 

  1. Bedrijfsstrategie en implementatie

De bedrijfsstrategie vormt de ruggengraat van het jaarplan en dient als leidraad voor alle beslissingen. Deze strategie moet duidelijk zijn voor franchisegevers en -nemers. Dit kan zijn een IT ontwikkeling binnen de formule of nieuwe doelgroepen die benaderd worden. Deze strategie vormt de rode draad van het jaarplan en dient bij implementatie opgenomen te worden in het handboek zodat het een officiële spelregel van de formule wordt.

 

  1. Doelstellingen voor 2025

De doelstellingen voor 2025 bevat meerdere KPI’s die de koers van de franchise bewaakt. Drie belangrijke doelstellingen zijn:

  • Groei en retentie: Hoeveel nieuwe franchisenemers sluiten zich aan en hoeveel haken af? Een deel van het budget zal hieraan besteed moeten worden.
  • Marketing: Wat is de marketingstrategie voor 2025? Hoeveel bezoekers worden er verwacht op de website in 2025? Hoeveel volgers hebben de social media pagina’s aan het eind van 2025? Hoeveel conversies vinden er plaats via de online kanalen? Deze KPI’s vormen een meetlat om de marketinginspanningen te evalueren en te verbeteren.
  • Omzet en Marges: In het jaarplan staan concrete financiële doelen, zoals omzet- en margedoelen. Door deze doelen duidelijk te stellen, kunnen franchisegevers en franchisenemers hun prestaties evalueren en optimaliseren. Daarnaast kan ook gedurende het jaar bijgesteld worden indien doelstellingen niet behaald worden.

 

  1. Operatie  

Welke operationele afspraken zijn nodig en hoe gaan we deze realiseren. In het jaarplan schrijven we gedetailleerd welke activiteiten er gedurende het komend jaar gepland staan en wie welke rol hierin heeft. Is dit een taak voor franchisegever of juist van franchisenemer en wie is verantwoordelijk voor het resultaat en wie betaalt e.v.t. kosten van deze ontwikkelingen.

 

  1. Marketingplan

In het marketingplan wordt beschreven welke marketingactiviteiten de franchiseformule gaat inzetten en welke middelen daarvoor worden gereserveerd. Het marketingplan moet inzicht geven in campagnes, merkstrategie, promotiekanalen en eventuele samenwerkingen die worden aangegaan. Een goed marketingplan houdt rekening met zowel centrale als lokale initiatieven en zorgt voor samenhang in de marketinginspanningen. De 2 toegevoegde waardes van de formule moeten hierin terugkomen, enerzijds het genereren van leads en omzet en anderzijds merkwaarde. Dat betekent dat franchisenemer ook een regionale rol hierin heeft, hij/zij kent de markt immers beter dan franchisegever. Dit deel is niet alleen strategisch maar met name heel concreet.

 

  1. Management informatie

In dit hoofdstuk beschrijf je hoe management informatie wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt. Denk hierbij aan verkoopcijfers, klanttevredenheidsdata en operationele KPI’s. Hiermee kunnen franchisegevers prestaties van individuele franchisenemers vergelijken, wat bijdraagt aan onderbouwde beslissingen. Aan de hand van deze data kan een benchmark opgesteld worden om franchisenemers met elkaar te vergelijken. Hele belangrijke informatie vanuit perspectief van franchisenemer omdat hiermee de eigen prestatie objectief kan worden vergeleken met andere vergelijkbare (niet concurrerende) bedrijven.

 

  1. Financiële exploitatie

De financiële verwerking van alle plannen vormen het sluitstuk in het jaarplan. Wat kosten de activiteiten, wie gaat dit betalen en welke kosten vallen bij franchisegever (en in de formule) en welke zijn voor rekening van franchisenemer zelf. Dit is heel belangrijk om dit vooraf aan de uitvoering van het plan te bespreken en helder te hebben. Om misverstanden later te voorkomen en verkeerde verwachtingen te hebben.

 

Begeleiding nodig bij het opstellen van jouw jaarplan?

Bij De FranchiseAdviseur staan we klaar om franchisegevers én franchisenemers te ondersteunen bij het opstellen van hun jaarplan voor 2025. Wij denken mee over strategie, financiën en de juiste ondersteuning voor franchisenemers. Deze professionaliseringsslag is noodzakelijk voor iedere formule. Klaar om uw franchiseformule te versterken? Neem contact met ons op en zet de eerste stap naar een succesvol 2025!

×