Aan de basis van het backWERK-model ligt een zeer goede prijs- kwaliteitverhouding. Verse producten die je kunt eten in een fijne ambiance en waar je zeker niet de hoofdprijs voor betaalt. “Dat is de ruggengraat van onze organisatie”, zegt Remco Oosterink, Managing Director van backWERK.
“Dat zorgt er ook voor dat wij niet volledig mee willen gaan met de huidige inflatie: dat ondermijnt immers ons model. We kunnen onze propositie niet waarmaken als we veel hogere prijzen gaan doorberekenen aan onze gasten. Het aantal gasten is namelijk het allerbelangrijkste cijfer in ons systeem; dat geeft ons bestaansrecht. Die bedienen we zo goed mogelijk en daar zijn onze franchisepartners natuurlijk debet aan.”
backWERK doet het, ondanks de huidige crises, heel goed. Remco: “We draaien dubbele cijfers ten opzichte van de pre-coronaperiode. Op dit moment gebeurt er ook veel op het gebied van energie en grondstoffen. Daar kijken we natuurlijk scherp naar. Door onze goede relatie met onze franchisepartners en leveranciers gaan wij elkaar daar zeker in vinden.”
Horeca-ervaring is een pre en geen must
Voor franchisepartners die passen bij backWERK is ervaring in de horeca een pre, maar geen must. Het systeem van backWERK is zo opgebouwd dat ook mensen zonder ervaring en met een goede interne opleiding er prima mee uit de voeten kunnen. “Belangrijker nog is horeca-DNA”, vindt Remco. “Liefde voor de producten en het goed kunnen omgaan met gasten zijn voorwaarden om bij ons te ondernemen. Als een gast een keer een broodje krijgt dat hij niet zo lekker vindt, maar als hij wel goed bediend is, komt hij echt wel terug. Als hij slecht bediend is, wil hij dat wel laten. Onze franchisepartners hebben dus een bepalende rol.”