McDonald’s heeft op 21 juni jl. in Diemen het 100ste McCafé in Nederland geopend. Sinds de introductie in 2016 is het McCafé-concept uitgegroeid tot een populair fenomeen onder de 3,2 miljoen gasten die de 248 McDonald’s restaurants wekelijks bezoeken. Het aandeel koffieverkopen vertoont een sterk stijgende lijn. In de 100 restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met 14 koffievariaties en vers afgebakken koekjes, taartjes en croissants.
Barista’s
Vooral tussen 10 en 11 uur ’s ochtends blijkt McCafé een populaire bestemming. Cappuccino is de populairste variant. Het geheim achter de kwaliteit van de koffie van McDonald’s is niet alleen de versgemalen 100% Arabica koffiebonen. De koffiespecialiteiten worden namelijk bereid door Barista’s. Crewleden krijgen speciale trainingen op de Koffieschool, zodat zij de 14 verschillende koffievariaties op de juiste wijze kunnen serveren. Inmiddels hebben maar liefst 400 Crewleden deze erkende Barista-opleiding gevolgd.
“Vanwege het grote succes rollen we onze McCafés versneld uit door heel Nederland. Gasten zien onze barista’s de koffies bereiden, ruiken de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit heeft een positief effect op de beleving van het merk McDonald’s”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights.
De Nederlandse Koffiedrinkers bij McCafé blijken ook heel graag ‘iets lekkers’ bij hun koffie te kiezen. In totaal zijn er sinds de opening van het eerste McCafé in 2016 ruim een miljoen pastries verkocht. Cheesecake is de grote favoriet, gevolgd door Macarons en Appeltaart.
Duurzame koffie
De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik, zo’n 350 ton, gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.