In 2019 zullen consumenten de modebranche gemiddeld dezelfde omzet bezorgen als 2018, maar in de woonbranche daalt de omzet met 3%, in de sport retail 4% en met 1% in de schoenen branche vergeleken met 2018. “Een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam. De totale omzet groeit nog steeds als je retail breed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld”, aldus Jan Meerman, algemeen directeur van INretail.
Producten zoals, kleding en beddengoed zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar bij winkels die drogist- en verzorgingsartikelen verkopen. Meerman vraagt zich af waar de consumenten de beloofde 1,6% koopkracht aan gaan besteden. “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid”, aldus Meerman.
Bewuste uitgaves
De toenemende aandacht voor duurzaamheid is ook meer te zien in een bewuster uitgavenpatroon. Consumenten gaan nog steeds heel graag winkelen, maar zijn wel steeds bewuster in het afwegen van een aankoop. In de woonsector ervaren ondernemers een extra obstakel door de opgedroogde woningmarkt. Verhuizingen boosten de omzetten in de woonretail, maar nu die markt volledig op slot zit, ontbreekt die factor.
Gretig
“De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers. Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie. Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken”, aldus Meerman.