Het retail-landschap in Nederland en daarbuiten verandert in rap tempo. Toenemende internationalisatie, lagere toetredingsbarrières en verdergaande technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de retail een grote uitdaging tegemoet kan zien om businessmodellen aan te passen aan het de nieuwe werkelijkheid, zo signaleerde Rabobank vorig jaar. De sleutel tot succes: innovatie. Door innovatie kunnen retailers zich blijven onderscheiden van de concurrentie. Daarmee is innovatie volgens Rabobank geen ‘strategische optie’ meer, maar een absolute voorwaarde om te overleven. We vroegen drie innovatieve Nederlandse formules hoe zij in deze markt hun plek wisten te veroveren. Dit keer komt de formule van Wouter Staal aan bod, ‘Yoghurt Barn’.
Wouter Staal – Eigenaar Yoghurt Barn
Wouter Staal en zijn vrouw vierden in 2011 vakantie in Zuid-Spanje en het viel hen op dat er overal frozenyoghurt-zaakjes waren. “Heel leuk, op elke hoek, felgekleurd. Die yoghurt is ontzettend lekker en ook nog eens gezond. Dat zette ons aan het denken. In eerste instantie dachten we dat een dergelijk concept in Nederland nooit zo aanslaan. Je eet immers niet zo snel een ijsje met slecht weer. Maar we kwamen er al snel achter dat Nederlanders de grootste yoghurteters ter wereld zijn: maar liefst 40 liter per persoon per jaar. Omdat yoghurt altijd smaakt en makkelijk te combineren is met andere producten, was al snel het idee geboren om er een foodconcept van te maken.”
Optimalisatie
Dat is gelukt. In september 2012 opende de eerste vestiging van Yoghurt Barn op de Utrechtse Neude. Binnen een jaar volgen een vestiging in Amsterdam en inmiddels zijn er 14 vestigingen open. De nieuwste in Breda opende vorige maand. “Optimalisatie is de rode draad in onze organisatie”, legt Staal uit. “We groeien en leren, staan even stil om te optimaliseren en groeien en leren dan door. Vestigingen openen kost tijd en energie; dat willen we dus goed aanpakken. Dit jaar willen we weer verder groeien, maar of dat kan is natuurlijk altijd afhankelijk van de panden die we op locaties in stadscentra kunnen vinden. We zoeken met name ruimte in Enschede, Zwolle, Arnhem en Maastricht.”
Focus op duurzaam
Yoghurt Barn is de enige formule in Nederland die yoghurt op een dergelijke manier bij de consument brengt. “We focussen op duurzaam”, legt Staal uit. Zo is al onze zuivel biologisch en serveren we onze yoghurt in authentieke weckpotten van gerecycled glas. Onze to go-verpakkingen zijn allemaal recyclebaar en in onze Barns vind je alleen FSC-gekeurd hout. In onze Barn Store bieden we onze Ecoffeecups aan. Deze zijn gemaakt van biologisch afbreekbaar bamboe. Verder maken we gebruik van groene stroom en CO2-neutraal gas en zul je voornamelijk de laatste ledverlichting tegenkomen voor minimale impact op de omgeving. We zijn continue bezig om ook zelf nieuwe ‘Barn-made’ producten te ontwikkelen.”
Franchise een van drie groeimodellen
Yoghurt Barn heeft zijn vestigingen in eigen beheer. “Franchise is voor ons een van de drie pijlers in ons groeimodel”, legt Staal uit. “Eén pijler is eigen beheer, en dat kennen we inmiddels door en door. De tweede pijler is vestigingen onder licentie, daar hebben we er inmiddels een van open. Je vindt dergelijke vestigingen bijvoorbeeld op locaties bij universiteiten of in ziekenhuizen. Daar kom je als merk zelfstandig nooit binnen. Onze derde manier om te groeien is franchise. We hebben in de steden waar we nog willen openen dus local heroes nodig. Op deze manier willen we leren, zodat we op termijn naar het buitenland kunnen gaan kijken. We hopen wel dat onze organisatie zo plat kan blijven als nu als we groeien met franchise. Een kenmerk van ons is het jongehondengehalte: onze regiomanagers zijn allemaal rond de 25 en de gemiddelde leeftijd is 30.”
In deel 1 van deze rubriek spraken we met The Avocado Show. Lees dit artikel hier terug.