Inmiddels focust HEMA zich maximaal op de implementatie van haar internationale concept op de Nederlandse winkels. Van de 540 Nederlandse vestigingen, is er slechts één verliesgevend. “Tachtig procent van onze winst komt uit Nederland,” zei topman Tjeerd Jegen in de Volkskrant.
HEMA vindt dat bedrijven in hun thuismarkt moeten blijven investeren, ander kan je niet verder groeien. Maar om met internationale ketens te kunnen concurreren moet er ook geld in het buitenland worden gestoken. “In totaal hebben we er nu 73 en over vijf jaar hopen we in Frankrijk tweehonderd vestigingen te hebben.”
Ook blijft HEMA zich focussen op Duitsland. Verschillende winkels gingen op ‘toplocaties’ open. Na de zomer van 2018 wil HEMA ook winkels in Berlijn, München en Dortmund openen. “Duitsland is voor ons het nieuwe Frankrijk”, stelt hij.
Met inmiddels 200 winkels in het buitenland ziet HEMA voorlopig nog steeds genoeg doorgroei mogelijkheden. De retailer gaat zich namelijk ook richten op Dubai, waar in juni de eerste winkel opent. Maar ook Oostenrijk en Zwitserland kunnen zich klaarmaken voor de oer-Hollandse formule. Dit voorjaar openen er nog twee vestigingen in Wenen.
De topman van HEMA gaf aan dat hij in het voorjaar of aan het begin van de zomer meer nieuws verwacht.