Door: Peter Wille, FLYNTH.
Ik was een maand geleden op bezoek bij een van mijn klanten: een middelgrote franchisegever in de fastfoodsector. Laat ik hem Piet noemen. Elk jaar ga ik een paar keer bij Piet langs om te horen hoe het met hem gaat en hoe hij naar de toekomst kijkt. Ik vraag hem waar hij tegenaan loopt, hoe hij de ontwikkelingen in de markt ziet en hoe hij die voor zijn bedrijfsvoering kan gebruiken.
Dagdromen en concrete plannen maken
Ik vind dit soort momenten altijd de mooiste van mijn werkweek. Lekker sparren met enthousiaste ondernemers en over veel meer praten dan de cijfers van de afgelopen tijd. Samen kijken naar de toekomst, kansen zien, dagdromen en concrete plannen maken. Do ook deze sessie. Ter voorbereiding had ik de laatste versie van zijn franchiseovereenkomst opgevraagd. Zoals ik gewend was van Piet zag ook deze overeenkomst erop zich prima uit. Na het bespreken van de veranderingen in het ondernemen na corona en wat grappen en grollen over de haalbaarheid van thuiswerken voor zijn bezorgers, kwamen we op het onderwerp franchiseovereenkomst.
Franchiseovereenkomst en de aankomende Wet franchise
Piet vond dat aanpassingen in de huidige overeenkomst niet noodzakelijk waren. Hij had toch een goede verstandhouding met zijn ondernemers? “We lossen alles op zodra het voor de voeten komt”, voegde hij toe.
“Hoe gaat het dan met structureel overleg? Hoe heb je dat georganiseerd?”, vroeg ik. “We hebben elk jaar overleg en doen daarna iets leuks met elkaar. Altijd gezellig!”, antwoordde Piet enthousiast. Al doorvragend kwam ik erachter dat het overleg waar Piet het over had, bestond uit mededelingen van Piet over de formule en een uitgebreide borrel.
Opblaaszwembad met een dolfijn
“Maar Piet, dat is geen overleg”, zei ik. “Je behandelt niet samen met vertegenwoordigers van de vereniging lopende formulezaken, laat staan dat je samen strategische of commerciële zaken bespreekt. Denk bijvoorbeeld eens aan inspraakrecht bij formulewijzigingen. Als jij van plan bent om een opblaaszwembad met een dolfijn in elk restaurant te zetten om de herkenbaarheid van de formule te vergoten, dan kun je die formulewijziging vanaf 1 januari niet zomaar toepassen. Daar moeten je ondernemers toestemming voor geven. Er is namelijk een drempelwaarde voor instemmingsrecht wat betreft formulewijzigingen opgenomen in de Wet Franchise. Je zult hier afspraken over moeten gaan maken met je franchisevereniging. Heb je die eigenlijk wel? Ik las daar niets over in je franchiseovereenkomst. Als je nu niet in overleg gaat, zou je straks wel eens forse discussies met je ondernemers kunnen krijgen. Dan zijn jullie ineens niet meer bezig met ondernemen, maar vliegen jullie elkaar in de haren tot voor het hekje bij de rechtbank! Dat is het toch niet waard?”
Meteen een vervolggesprek
Ik merkte dat ik wat bij hem had losgemaakt. We planden direct een afspraak voor een vervolggesprek en sinds een week heeft ook Piet een franchisebestuur met frequente overlegmomenten en afstemming over formulezaken. Gisteren belde Piet me op. “Peter, bedankt! Ik heb een goed eerste overleg gehad met de nieuwe vereniging. We hebben zoveel plannen samen en ik heb er nieuwe energie van gekregen! Alleen dat opblaaszwembad met die dolfijn… dat komt er niet .”
Peter Wille
Senior-adviseur Franchise