Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 1 januari 2015 tot 1 januari 2018 iets sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. De Nederlandse economie groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%. Van alle branches binnen de franchise heeft food de grootste omzetstijging laten zien met 4,96%. Dit segment profiteert optimaal van de toenemende vraag naar maaltijdbezorging.
70% via Thuisbezorgd.nl
Het bestellen en thuis laten bezorgen van pizza’s, burgers en anders lekkers is een enorme groeimarkt. De omzet van bestel- en bezorgdiensten in Nederland bedroeg in 2017 tussen de 1,3 en 1,4 miljard euro. Bijna elk restaurant en foodformule heeft tegenwoordig zijn eigen besteldienst – telefonisch en online – en bezorgbrigade. Maar wie bestelt er nog rechtstreeks bij een restaurant?
35% van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Veruit de meeste consumenten die via internet bestellen, gebruiken het portaal Thuisbezorgd.nl. Er zijn restaurant en foodformules die 70% tot 80% van hun orders via Thuisbezorgd.nl binnen krijgen. Voor bezorgformules is het dus een vereiste om hier bij te staan.
Pizzaformules populair
Veruit favoriet bij het bezorgen is de pizza. Pizza’s waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Bekende pizza formules in franchise zijn Domino’s Pizza, Papa John’s en New York Pizza. Grill-gerechten staan op de tweede plek met een omzet van ruim 77 miljoen euro en fastfood op de derde plek met een omzet van ruim 60 miljoen euro.
In het tweede kwartaal van 2017 zijn er in Nederland 38,6 miljoen vers bereide maaltijden bezorgd. Hieraan gaven Nederlanders in totaal 440,5 miljoen euro uit; gemiddeld 11,40 euro per maaltijd.
Behoefte aan convenience
Bas van Eekelen, business development manager foodretail en foodservice bij GFK, verwacht dat de vraag naar maaltijdbezorging de komende jaren alleen maar zal stijgen. “Retail en out-of-home gaan zich nog veel meer richten op gemak, wat immers inspeelt op een primaire behoefte van consumenten. Als ik mijn eten kan bestellen en laten thuisbezorgen, waarom niet?”, zegt Van Eekelen in Out.of.Home Shops. “De vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak spelen een rol. De ontwikkelingen in food zijn de afgelopen dertig jaar enorm hard gegaan. Veel van de innovaties zijn terug te voeren op slim inspelen op de behoefte aan convenience.”