Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Hoe belangrijk zijn reviews voor jouw franchise organisatie?

Deel 2 van: “Hoe belangrijk zijn reviews voor jou franchise organisatie?

Afgelopen dinsdag kwam SimplyDelivery naar buiten met de column “Hoe belangrijk zijn reviews voor jou franchise organisatie?” In het eerste deel van de column sprak SimplyDelivery over de relevantie van klantreviews. 92% van de klanten leest klantbeoordelingen over een onderneming. Betrouwbaarheid van de reviews speelt hierbij een belangrijke rol. Zo bleek dat een onderneming met 20 reviews met een gemiddelde van 4 sterren als betrouwbaarder wordt gezien, dan een onderneming met slechts 5 reviews van 5 sterren. Ondernemingen dienen ervoor te zorgen dat het systeem om reviews te plaatsen gebruiksvriendelijk is. Het is noodzakelijk dat franchise ondernemingen dit proces optimaliseren om de klant de beste ervaring te geven. In het tweede deel van de column legt SimplyDelivery uit hoe franchise ondernemingen dit aan kunnen pakken.

Het is van belang om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant. Denk hierbij aan automatische reviewuitnodigingen wanneer klanten besteld hebben bij je of een reviewuitnodiging op locatie doormiddel van een QR code of wanneer klanten inloggen voor de gratis wifi. Zo hoef je zelf niet om te kijken wat betreft het sturen van reviews en krijg je een constante stroom van reviews binnen.

Zorg voor een makkelijke en benaderbare manier voor de klant om reviews gegeven. Kijk hiervoor naar een reviewpagina of een duidelijke widget op de website. Het zien van reviews zorgt ook voor reviews. Door een duidelijke manier van reviews te laten zien creëert dit een sneeuwbaleffect om reviews te geven. Zorg ook dat het past bij je bedrijfscultuur. Als jouw bedrijf zakelijk communiceert zorg dan ook dat de manier om reviews te geven en te vragen voor reviews op dezelfde manier gaat.

Het belangrijkste is interactie. Klanten verwachten dat je als organisatie reageert op de meningen die de klanten geven. Zowel positieve reviews maar vooral op de negatieve reviews. Er zullen altijd negatieve reviews zijn. Het gaat er niet om dat potentiële klanten die niet zien maar dat ze zien dat de onderneming probeert het probleem op te lossen.

Waarom zijn negatieve reviews niet slecht?

In eerste instantie zijn negatieve reviews natuurlijk niet waar je franchise op zit te wachten. Negatieve reviews betekent dat er een probleem is geweest en de klant niet positief is over je franchise. Echter betekent het niet dat negatieve reviews altijd slecht zijn voor je franchise.

Het is een mogelijkheid om te laten zien dat je klanten wilt helpen. Wanneer reviews worden geplaatst is het van belang dat er vanuit de franchise interactief gereageerd wordt op de negatieve reviews. Kijk waar de review over gaat, vraag eventueel nog wat extra informatie en geef aan dat je het probleem probeert op te lossen of leg uit waardoor het probleem is ontstaan.

Bovendien kan iets niet alleen maar positief zijn. Het is normaal dat er klanten zijn die niet positief zijn over je franchise. Uit onderzoek blijkt dan ook dat het meest betrouwbare cijfer een 4.5 tot 4.8 zijn voor reviews.

Het is dus belangrijk dat jij als ondernemer de meningen van je klanten vraagt door middel van reviews. Maar het is vooral van belang dat je zorgt dat er interactief wordt gereageerd op positieve en negatieve reviews. Dit laat zien dat je geeft om de mening van je klanten.

Conclusie – Hoe integreer je reviews?

Hoe zorg je ervoor dat reviews geïntegreerd worden in jouw onderneming?

Zoals in dit artikel al te lezen was is het belangrijk dat het proces binnen de onderneming soepel verloopt. Dit zorgt voor positieve reviews en reviews zijn gratis reclame voor je franchise organisatie. Hierbij kan SimplyDelivery van dienst zijn om een totaalsysteem aan te bieden die het proces soepel laten verlopen. Wanneer het proces soepel verloopt is het van belang dat er gekeken wordt naar een extern platform die een review systeem aanbiedt. Hier kan je een widget voor op je website zetten zodat potentiële klanten deze reviews ook zien. Bovendien kun je ook eigen reviews aanvragen doormiddel van mailing na een bestelling. Dit maakt het systeem van SimplyDelivery ook mogelijk.

Het belangrijkste is dan ook om zo veel mogelijk authentieke reviews te verzamelen en interactief met reviews om te gaan. Wanneer er positieve reviews zijn geplaatst reageer dan ook met een bedankje of een uitnodiging om nog een keer langs te komen/ te bestellen. Het is nog belangrijker om te reageren op de negatieve reacties. Wanneer een klant een probleem aangeeft reageer erop met de vraag of ze contact willen opnemen of probeer het binnen de reviews op te lossen. Zo zien potentiële klanten dat je betrokken bent met je klanten en laat het zien dat je geeft om hun mening.

 

Wilt u meer weten over SimplyDelivery? Ga naar https://www.simplydelivery.nl/.