Reviews zorgen voor omzet

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Communiq Franchise

Door  S. van Werven, Communiq

82% van de smartphonegebruikers checkt eerst de reviews voordat ze een aankoop doen. Kortom, reviews zijn hot voor de meeste branches, van het kopen van een laptop tot je bezoek aan de plaatselijke koffiebar. Positieve reviews zorgen dus voor een sterk verhoogde kans om potentiële klanten aan te trekken. Dit naast je website, goed gevulde social timelines en je overige marketingmix natuurlijk!

Je reviews bepalen mede of jij überhaupt naar voren komt en relevant genoeg bent volgens Google voor het online publiek. Het is daarom cruciaal om je reviews goed te managen. Goede reviews zorgen voor meer conversie/omzet en beïnvloeden sterk je merkbeleving door je eigen beeldmateriaal op Google en ‘user generated’ beelden bij de reviews.

Soorten reviews: product- en bedrijfsreviews

Er zijn twee soorten reviews: bedrijfsreviews en productreviews. Wij adviseren met bedrijfsreviews te beginnen omdat dit een stuk eenvoudiger is (veel conversie mogelijkheden) en in bijvoorbeeld de foodsector is dit vaak overtuigend genoeg om iemand over de streep te trekken om bij jou te komen. Voor productreviews worden vaak eigen reviewtools gebruikt (minder onafhankelijk) en voor bedrijfsreviews zijn Google en Facebook twee zeer bepalende platformen. Wij focussen in deze blog op bedrijfsreviews,

Werken met online reviews

Reviews zijn een doorlopend, dynamisch en bruikbaar stuk content. De vraag is: hoe zet je reviews maximaal in voor een positieve impact op je omzet? Het is van belang om je reviews goed te structureren. Reviews staan tegenwoordig overal, op zeer diverse online media. Zorg dat je de review contentstroom structureert, zodat de bezoeker eenvoudig kan scannen door jouw reviews en bij jou koopt.

De tips:
  1. Vraag actief om reviews. Je bepaalt dan zelf wie je actief benadert en vergroot de kans op positieve reviews!
  2. Reageer op je reviews! Dit vindt Google zeer belangrijk en ze belonen je met betere vindbaarheid!
  3. Structureer de stroom aan reviews door actief te sturen op maximaal twee platformen waar je de aanbevelingen beantwoordt.
  4. Heb je meerdere locaties? Werk met een platform om efficiënt en gestandaardiseerd de reviews te beantwoorden om het werkbaar te houden voor iedereen.
Structuren en stroomlijnen: hoe behoud je het overzicht?

De belangrijke vraag is: bedenk hoe je reviews gaat activeren en structureren. Om niet te veel tijd kwijt te zijn aan het beheren van je reviews, biedt een applicatie waar je meerdere kanalen in één keer inlaadt uitkomst. Ons Franchise Platform is hier een goed voorbeeld van. Zorg daarnaast dat je op alle externe communicatiemiddelen de reviews naar één of twee platformen stuwt, zodat jij en je klanten het overzicht houden. Houd hier rekening met welke doelgroep je aanspreekt en op welke kanalen deze zich bevinden. Uit onderzoek blijkt dat de twee platformen waar het meest naar reviews wordt gekeken, Google My Business (Maps) en Facebook zijn.

Via ons platform kan je snel alle reviews binnenhalen en zie je waar je nog op moet reageren. Het is van belang om op zoveel mogelijk reviews te reageren, zodat Google ziet dat je actief bent en je beter vindbaar wordt in de allergrootste zoekmachine. Op ons Franchise Platform kan je ook standaard antwoorden opslaan, zodat je efficiënter op reviews kunt reageren. Uiteraard is dit niet het advies bij alle berichten, hoe persoonlijker de reactie, hoe beter. Maar wel handig als je even wat minder tijd hebt en toch wilt reageren.

Sturing geven aan reviews

We zijn er bijna: nu nog de juiste reviews die jouw conversie maximaliseren. Stel: je hebt een restaurant, en (online) passanten overtuig je vooral met de kwaliteit van het eten of de snelle bediening. Vraag je klanten dan actief om een review op deze aspecten! Waar scoor je goed (en gemakkelijk)? Wat vinden potentiële klanten belangrijk om te lezen? Bepaal hierbij goed waar in de journey de klant zit en probeer daar je reviews op af te stemmen.

Promotie voor meer (positieve) reviews

Goed, je hebt nu structuur aangebracht in de stroom van reviews en weet voor welk momenten in de customer journey je reviews wilt hebben. Nu nog activeren! Vragen om reviews dus! Dit kan tijdens of na het bezoek in je restaurant door met een QR-code op de bon te vragen om een review of leg iets op tafel bijvoorbeeld.
Bij productreviews kunt je denken aan een QR-code op de verpakking. Zet er, voor wat extra stimulans, een incentive tegenover. Denk bijvoorbeeld aan korting op een volgend product/bezoek, zodat je ook weer meer terugkerende bezoekers krijgt. Twéé vliegen in een klap.

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website