Het Internet of Things klopt steeds nadrukkelijker op de deur. Uit recent onderzoek van ABN AMRO blijkt dat over 3 jaar ongeveer 32% van de consumenten gebruik maakt van voice-assisted shopping, oftewel een pienter praatpaaltje. Daarnaast zullen ook andere technologische toepassingen zoals Virtual Reality en Artificial Intelligence onderdeel zijn van de klantenreis in de fysieke winkel.
Gelukkig ziet 61% van de ondervraagde retailers de nieuwe technologie als een grote kans. Het belangrijkste nadeel: het is voor weinig franchiseorganisaties weggelegd om een eigen platform op te zetten dat de Big Data verzamelt, analyseert en vertaalt naar de wensen van de individuele klant. Als gevolg hiervan zal de samenwerking worden gezocht met de grote spelers zoals Google, Apple, Amazon of Alibaba.
Maar dan volgt automatisch de vraag: van wie is de data die wordt verzameld? Het kan toch niet zo zijn dat u of uw franchisers in de toekomst de data van uw klanten, die verzameld zijn in uw franchisewinkels, moet terugkopen van deze internet-giganten? De data van vandaag is immers uw omzet van morgen.
Klantendata wordt een essentieel onderdeel van het verdienmodel in de toekomst. Daarom is het nu de tijd om daar goede afspraken over de maken. Met uw franchisenemers, met uw leveranciers en zeker ook met de genoemde megaplatforms. Wachten tot de impact (te) groot is en achteraf terug-onderhandelen is geen beste tactiek. Dat hebben de conflicten rond de e-commerce wel aangetoond.
Over de keuze van de technologie die daarbij nodig is, geldt als mooi uitgangspunt: “Je moet beginnen bij de klantervaring en dan terugwerken naar de technologie. Niet andersom“ (Steve Jobs).
Gerrit-Jan Pol – ABN AMRO Franchise Clients