ABN AMRO positief gestemd voor bouwmarkten

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Mede door de stijgende huizenverkoop klimmen de bouwmarkten weer uit het dal. De verkoopaantallen zijn bijna met zes procent gestegen. De grootste stijging sinds 2006. Hoewel het groeitempo in huizentransacties naar verwachting in 2017 afneemt, verwacht ABN AMRO opnieuw een groei voor de bouwmarkten.
Stijgende huizenverkoop

Door de stijgende huizenverkoop, is de verkoopvolumes van bouwmarkten sterk toegenomen. De reden achter de groei is eenvoudig: hoe meer huizen er gekocht worden, hoe meer er wordt verbouwd. Er is afgelopen jaren een duidelijk verband te zien tussen het aantal verkochte huizen en de omzet van de bouwmarkten.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeiden in 2016 de verkoopvolumes van de bouwmarkten met gemiddeld 5,5%.

Woningverkoop daalt

Voor 2017 wordt verwacht dat de groei van woningtransacties afneemt naar 5 procent. Maar daarmee wordt de huidige groei van de bouwmarkten niet direct gestopt. Ook voor 2017 verwacht ABN AMRO een groei voor de branche, zij het in een lager tempo dan in 2016. Er wordt een groei tussen de 1 en de 2% geschat. Dit komt deels door eerder uitgestelde klussen welke, nu de economie op gang komt, alsnog worden uitgevoerd.

Grote concurrentie

Volgens ABN AMRO kunnen bouwmarkten zich echter niet blind vasthouden aan de groeiprojecties voor de branche. Ook in 2016 waren er duidelijke verschillen tussen verschillende bouwmarkten waarneembaar. Zo wordt de concurrentie mogelijk nog groter, gezien de uitbreiding van de grote buitenlandse ketens als Hornbach en een verdere opkomst van het internet. Door voordelige inkoopvolumes kunnen grotere internationale spelers scherpere prijzen bieden.
Ook heerst er in Nederland een hoge promotiedruk. Zo stelt Guy Colleau (CEO van Maxeda) dat een korting van 20 of 30% heel normaal. Het zegt veel over het concurrerende speelveld. Daar komt bij dat ook spelers buiten de branche (als Action) doe-het-zelf-producten aanbieden.

Focus op prijsvorming

ABN AMRO stelt dat prijsvorming een van de belangrijkste hoofdthema’s van het komende jaar gaan worden. Het is belangrijk om zoveel mogelijk weg te blijven van de concurrentie gericht op prijs. Dit is vooral belangrijk voor relatief kleine bouwmarkten. Franchiseformule Formido kondigde vorige maand aan af te stappen van een groot deel van de kortingsbonnen.

Wanneer een bouwmarkt besluit om niet op prijs te concurreren, moet deze meer toegevoegde waarde bieden binnen zijn bedrijfsmodel. Veel consumenten hebben daarbij behoefte aan complete ‘oplossingen’ voor in en rondom het huis. Door deze trend ontstaan winkels die zich richten op complete woninginrichting.
Op deze manier ontstaan er twee type winkels in de branche tussen partijen die groot genoeg zijn om op prijs te concurreren en welke voornamelijk meer toegevoegde waarde willen bieden.

Een goed voorbeeld is Hubo en Multimate, zij richten zich op service en gemak. In de ogen van ABN AMRO is de klant binnen deze branche zeker bereid om voor service en gemak te betalen. ABN AMRO verwacht wanneer bouwmarkten dit goed toepassen zij extra kunnen profiteren van de omzetgroei in de branche.
Lees hier het volledige artikel

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.