Column – Guus de Jongh, Franchise Connect
Bij de start als franchisenemer vraagt de franchisegever meestal een eenmalige entreefee. Deze fee wordt in rekening gebracht als vergoeding voor de investeringen (in tijd en in geld) die de franchisegever heeft gedaan voor de ontwikkeling van het franchiseconcept. Deze investeringen moeten uiteraard worden terugverdiend.
Vaak krijg ik de vraag welke kosten de hoogte van de fee bepalen.
Algemene initiële kosten;
Ontwikkeling van de formule, automatisering, juridische kosten, kosten pilotfase , marketing, marktonderzoek, etc.
Initiële kosten per franchisenemer;
Vestigingsplaatsonderzoek, begeleiding bij opstart ( marketingcommunicatie, ICT-inrichting), etc.
Kosten voor recruitment;
Het vinden van geschikte franchisenemers is een kostbaar en tijdsintensief proces.
Goodwill;
Goodwill als onderdeel van de entreefee wanneer de formule gemiddeld winstgevender is dan een alleenstaande ondernemer in die bedrijfstak.
Klik hier om het gehele bericht te bekijken…
dinsdag 17 april 2012.
Geef een reactie