MKB-Nederland en MKB Adviseurs lanceren campagne bedrijfsoverdracht

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

mkb-ljvisser_web_0
MKB-Nederland en MKB Adviseurs lanceren vandaag tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht de campagne ‘Tijdig starten met stoppen’. Deze campagne is gericht op ondernemers om hen bewust te laten maken van het belang van een goed voorbereide bedrijfsoverdracht en hen daarbij te ondersteunen. Uit cijfers van onderzoeksbureau Panteia blijkt dat in de komende twee jaar naar schatting 27 duizend mkb-ondernemers op zoek zullen gaan naar een opvolger voor hun bedrijf. Een goede opvolgingsprocedure duurt in veel gevallen meer dan twee jaar; een jaar langer dan tien jaar geleden.

“Bij een bedrijfsoverdracht komt veel kijken”, zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. “En dat wordt nogal eens onderschat. Het is een langdurig en ook emotioneel proces, waaraan allerlei haken en ogen zitten. Niet zelden loopt een overdracht bijvoorbeeld stuk of vertraging op omdat de verkopende partij een andere prijs in zijn hoofd had dan de koper bereid is te bieden. De koper moet aan financiering kunnen komen en wat gebeurt er met het personeel? Allemaal lastige vraagstukken. Een bedrijfsoverdracht moet je dus goed en ruim van tevoren voorbereiden.”

Volgens Visser is een succesvolle bedrijfsovername niet alleen goed voor de verkopende ondernemer, maar ook voor de economie. “Een succesvolle overname zorgt gemiddeld voor het behoud van vijf arbeidsplaatsen, terwijl een nieuw startend bedrijf er gemiddeld twee creëert.” Wanneer een overdracht om welke reden ook niet lukt, moet de ondernemer noodgedwongen met zijn bedrijf doorgaan of kiezen voor liquidatie. “Beide opties zijn dramatisch voor een ondernemer.“

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class