Parkeerruimte helpt winkelier niet. Of toch wel?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Betaald parkeren

Uit een groot onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, blijkt dat het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeertarief niet of nauwelijks invloed heeft op de omzet van winkeliers. Volgens de onderzoekers hebben gemeenten de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop en dichtbij parkeren. Maar volgens onderzoeker Giuliano Mingrado slaat dat nergens op. Mingardo spreekt dan ook van een “hardnekkig Hollands misverstand”.

De onderzoeker koppelde gegevens over het winkelgedrag van 70.000 Nederlanders aan informatie over parkeren in het gebied die ze hadden bezocht. In het onderzoek werd er geen verband gevonden tussen de hoeveelheid producten die gekocht werd, het parkeertarief en de parkeergelegenheid. Dat gold zowel voor kleine als grote winkelgebieden.

Een woordvoerder van INretail heeft tegenover Retailnews laten weten dat parkeerruimte wel degelijk een factor van belang is: “Hoewel ik de volledige ins en outs van het onderzoek niet ken, klinkt dit als een bijzonder rapport, dat neigt naar bizar.” Een parkeerkaartje is volgens hem het entreekaartje van een winkelcentrum. Consumenten moeten na afloop van hun bezoek aan een winkelgebied het gevoel hebben dat de parkeertarieven in verhouding staan tot wat ze er ervaren hebben. “Hoe lager de parkeerkosten, hoe meer waarde zij ervaren.”

Hans van Tellingen, directeur van vastgoedonderzoeker Strabo, bestempelt de onderzoeksconclusies als ‘onzin’. Het bedrijf heeft onlangs onderzoek uitgevoerd in 450 winkelcentra en – gebieden. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat gemiddeld vijftig procent van de consumenten een wijkwinkelcentrum en stadsdeel met de auto bezoekt. Zij zijn goed voor gemiddeld zeventig tot 75 procent van de omzet,” aldus Van Tellingen tegenover Retailnews.

Lees hier het volledige artikel op Retailnews.

Delen:

Laatste franchisenieuws

  • Kees-Jaap van der Kooi

    Wat een onzin onderzoek. Het gaat er namelijk om dat de consument in eerste instantie zijn keuze maakt welke lokatie hij gaat bezoeken. Hierbij speelt het lokale parkeerbeleid een substantiële rol van betekenis. Hierover zijn al stapels onderzoeken gepresenteerd die dit onderschrijven.
    Wanneer de keuze uiteindelijk gemaakt is kan het best zijn dat de bestedingen in Euro’s (OPK) of zelfs in volume (?) hetzelfde zijn. Dit is echter al wel een station verder. Wanneer verreweg de meerderheid van de consumenten kiest voor een gebied met een vriendelijk parkeerbeleid, en zij geven hetzelfde uit als de ‘enkeling’ die elders winkelt, weet ik wel waar ik mijn bedrijf zou vestigen.

    Ik ben benieuwd wie de opdrachtgever van dit bizarre onderzoek is geweest dat weer veel onwetende beleidsmakers (bewust) op het verkeerde been zal zetten.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class