Bedrijfsovername deel 6: emotie versus ratio

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Overdracht van een franchisevestiging

Bedrijfsovername: emotie versus ratio

Op termijn is elke ondernemer een verkoper. Uiteraard wilt u – te zijner tijd – een goede prijs krijgen voor uw bedrijf. Hoe werkt de waardering? Waarmee kunt u rekening houden? In een serie artikelen behandelt MKB Advies Partners zes aspecten van een succesvolle bedrijfsovername. In dit artikel gaan we in op de werking van emotie versus ratio.

In theorie is een bedrijfsovername vooral een zakelijk en financieel traject, waarbij het gaat om rationele keuzes. Maar uiteraard bent u als ondernemer sterk betrokken bij uw bedrijf. U hebt het bedrijf gemaakt tot wat het nu is, door vele jaren hard te werken. Bij de bedrijfsovername spelen uw emoties – en die van uw partner, familie, personeel, relaties én de koper – dan ook altijd een rol.

Als argumenten botsen met emoties
Wat wordt de overnameprijs? Die vraag kan veel twijfel opleveren, zeker als rationele argumenten botsen met emoties. Aan de ene kant wilt u dat het uw opvolger goed gaat, zeker ook bij overname binnen de familie. Een te hoge overnameprijs maakt dat de opvolger niet in staat is om tegenslagen op te vangen of noodzakelijke (vervangings-)investeringen te doen. Dat brengt de continuïteit in gevaar.

Aan de andere kant wilt u zelf voldoende overhouden. Hoe ziet straks uw leven eruit, na de overdracht? Dan breekt een nieuwe fase aan. Met minder verantwoordelijkheden en plichten. En meer tijd om te genieten. Bij de bedrijfsovername komt door verkoop mogelijk een fors bedrag vrij. Wellicht kunt u gaan rentenieren? Tenminste.. als u de zaken financieel goed voor elkaar hebt.

Een te láge prijs is dus ook niet wenselijk. Zelfs niet als u ruim voldoende vermogen overhoudt om van te leven. Het is nergens goed voor als het bedrijf een hogere financiële last kan dragen. En bij overdracht binnen de familie voelen uw andere kinderen zich mogelijk benadeeld. Bovendien checkt de fiscus bij overdracht binnen de familie en aan werknemers of er sprake is van schenking of beloning.

Uitgangspunt: een reële waardering
Ga daarom altijd uit van een reële waardering van de onderneming. Gebaseerd op cijfers, resultaten en de ontwikkeling daarvan. Een goed inzicht in de verdiencapaciteit van het bedrijf na de overname is cruciaal. Evenals inzicht in uw bestedingsbehoefte. Alleen zo kunt u de juiste afwegingen maken en uiteindelijk de optimale uitgangspositie vinden voor de onderhandelingen.

Onderhandeling tot een succes
Want uiteindelijk komt de definitieve prijs tot stand aan de onderhandelingstafel of in het overleg tussen partijen (en eventueel de fiscus). Bij elke waardebepaling speelt ook de kwaliteit achter de cijfers een rol. Denk aan uw sleutelrol als ondernemer, de kwaliteit van uw personeel en de organisatie, de locatie, wetgeving en economie, technische kwaliteiten en marktomstandigheden.

Ook het type koper is van invloed op de prijs. Gaat het om een financiële, strategische, persoonlijke koper? Een financiële koper (type ‘belegger’) wil zo min mogelijk betalen. Een strategische koper is in principe bereid om meer te betalen voor uw bedrijf, omdat hij of zij mooie kansen ziet. Een persoonlijke koper gaat zijn een boterham verdienen met het bedrijf – en is dus ook uit op een scherpe prijs.

Wilde verhalen en borrelpraat
Het waarderen van een bedrijf roept altijd discussies op. Aan de borreltafel doen over de overnameprijs vaak de wildste verhalen de ronde. Iedereen denkt dat u de hoofdprijs heeft ontvangen. In de praktijk ligt de belevingswaarde (gebaseerd op emoties) vaak véél hoger dan de werkelijke prijs. Daarbij kan de waarde ook nog eens flink verschillen, afhankelijk van het doel van de waardebepaling.

Want waarderen van een bedrijf is in zeer verschillende situaties nodig, al dan niet verplicht voor de fiscus. Van bedrijfsovername, overlijden of een echtscheiding tot situaties waarin partijen niet meer kunnen samenwerken. Situaties waarin emoties hoog kunnen oplopen. De professionele begeleiding van een externe adviseur kan u helpen om het maximale eruit te halen – op een prettige, soepele manier.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3