Column: Winkelinterieur kan ook een merk zijn

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

J.W. Kolenbrander

Jan-Willem Kolenbrander – advocaat franchise recht
Als franchisegever probeer je je franchiseformule zo veel mogelijk te beschermen tegen inbreuken van anderen. Denk daarbij aan inbreuken op het woord- en beeldmerk en de (handels)naam van de franchisegever.

Dat de franchisegever haar intellectueel eigendom zal willen beschermen is begrijpelijk, want als er veel tijd en geld is gestoken in de ontwikkeling en uitrol van een succesvolle formule, dan is het vervelend als derden, op een oneerlijke manier, meeliften op dat succes. Ook moet er uiteraard voor gewaakt worden dat consumenten ten onrechte de goederen of diensten van de concurrent verwarren met die van de franchisegever.

Het deponeren van het woord- en beeldmerk van de franchisegever bij een merkdepot is één van de mogelijkheden om de intellectuele eigendomsrechten van de formule te beschermen. Onlangs heeft het Europese Hof van Justitie bepaald (lees het arrest hier) dat ook een winkelinterieur in bepaalde gevallen als merk kan worden aangemerkt en (dus) via een merkdepot kan worden beschermd. Aldus het Hof is de voorstelling van een inrichting van een verkoopruimte, bestaande uit een geheel van lijnen, contouren en vormen, geschikt om als merk te dienen. Wel kan een winkelinrichting alleen als merk dienen als de inrichting significant afwijkt van hetgeen gangbaar is in de betreffende branche. Er moet derhalve sprake zijn van een interieur met een onderscheidend vermogen.

Lees de column van Jan-Willem Kolenbrander (advocaat franchise recht) en Teun Pouw (advocaat IE-/ICT-recht) hier verder.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class