Aantrekkende economie geeft speelruimte voor retailers in winkelstraat

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

winkelstraat
Ondanks dat de detailhandel in Nederland kampt met omzetverliezen en het aantal faillissementen nog steeds toe neemt, betekent dat nog niet het begin van halflege winkelstraten. Volgens retailstrateeg Paul Moers zal het verdwijnen van winkels en daarmee de spookbeelden van halflege winkelstraten enorm mee vallen. Feit blijft wel dat in ruim tweeënhalf jaar tijd 2.581 winkels zijn verdwenen. Echter verwacht Moers dat 2015 in het teken zal staan van herstel: “Steeds meer online spelers openen fysieke winkels, terwijl de bevolking de komende jaren nog licht groeit en de economie aantrekt. Dat geeft weer speelruimte voor retailers en winkelcentra”.

De verwachting dat in Nederland dertigduizend winkels gaan verdwijnen, weerlegt Moers in zijn boek Werk aan de Winkel 3.0. De afgelopen tien jaar zijn volgens hem zo’n vijfduizend winkels uit de voorraad gegaan, wat neerkomt op vijf procent in tien jaar. Hij verwacht dat tot 2025 op jaarbasis gemiddeld één procent van de winkels in detailhandel en dienstverlening verdwijnt. “Als we die trend extrapoleren naar 2025, dan blijven er over tien jaar in totaal 88 duizend verkooppunten over. Dus het einde van de winkels is niet in zicht. Echt niet”, aldus Moers.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.