Column: Analoog of digitaal: een goed idee verkoopt altijd!

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Geschreven door: Gert-Jan van de Sanden van Uw Eigen Ontwerpstudio

In de reclame en media is er veel veranderd. Ook en vooral voor kleinere regionale bedrijven, zoals franchisenemers. Een kleine tien jaar terug kon een ondernemer bij zijn mediamix nog volstaan met een rondje dagblad, al dan niet in combinatie met wat huis-aan-huis media, wat persberichten en dan nog wat plaatselijke buitenreclame en eventueel wat radio of televisie gericht op de regio… Dit aangestuurd van de moederorganisatie in combinatie met een goed idee dan wel verhaal gaf voldoende traffic of ander rendement.

Niettemin toch stevige investeringen, die bij een beetje structurele aanpak al gauw enkele tienduizenden euro’s per jaar aan exposure-kosten vergden.

Er is wel een en ander veranderd:

Kranten- en tijdschriftenabonnees lopen weg. Veel adverteerders haken af. Landelijk is deze trend de afgelopen tien jaar ingezet en bereikte mede door de crisis van een aantal jaren geleden zijn hoogtepunt in opheffingen en zelfs faillissementen in de gedrukte media.

Kortom, steeds meer communicatie-activiteiten vinden momenteel on-line plaats. Meten is weten en via internet inspanningen is praktisch alles te monitoren. Grotere bedrijven en organisaties hebben hier -zoals vroeger ook al was- behoorlijk wat budget in gestopt en varen er wel bij. Het internet biedt bovendien ook nog eens interactie mogelijkheden als extra kans om met het publiek in gesprek te raken, te boeien en vervolgens te binden. De succesvolle opkomst van de sociale media draagt hier ook haar steentje aan bij.

Maar hoe zit dat met de kleinere bedrijven en organisaties die regionaal opereren, zoals franchisenemers?  Bedrijfjes die zich minder gestructureerd met hun communicatie bezighouden, maar toch een niet onaanzienlijk deel van hun omzet moeten inzetten om relaties op te bouwen? Bedrijfjes waarvan de franchisegever zich vooral landelijk profileert en de plaatselijke activiteiten aan de ondernemer zelf over laat?

Qua kosten is er goed nieuws, zou je zo zeggen. De investeringen in internet en internet-exposure zijn een stuk betaalbaarder en beter meetbaar dan het traditionele adverteren. Een goede mix van ‘oude en nieuwe media’ zou ook kleinere uitingen effectief zichtbaar moeten kunnen maken.

Toch zie je daar in de praktijk relatief weinig van terug. Er staan heel veel websites mooi te wezen, met flash- en fotopresentaties die er niet om liegen. Technisch ziet het er allemaal lekker uit en met een beetje geluk is er zelfs in zoekwoordenmarketing geïnvesteerd om een hoge ranking te verwerven op Google.

Soms is er zelfs een webshop gemaakt, om de klanten via internet te bedienen.

Echte trendzetters openen bovendien een profiel op Twitter, Facebook, Google of Pinterest, etc. en doen regelmatig een postje om van zich te laten horen. Adverteren hoeft immers niet meer (?!?)

Het grote afwachten kan beginnen…

Maar dan… valt het resultaat toch wat tegen. Er wordt nog niet zo gretig online gekocht. De fysieke winkel krijgt steeds minder bezoek. Mensen schaffen gewoonweg minder aan en zijn niet zo vlot in reageren op internet.

Dan zijn we weer terug bij waar het om begon: het idee, het goede verhaal. Net dat aspect waarin het bedrijf zich van het andere onderscheidt. En dat op een frisse, leuke, opvallende manier als unieke boodschap neergezet, ook op internet!

Leve het idee!

Want dát is waar het aan ontbreekt bij veel activiteiten van kleinere bedrijven.

De middelen zijn veranderd, maar de bron blijft altijd weer goede en relevante content. En wat nog belangrijker is: door alle actuele ontwikkelingen, inclusief de crisis is de houding van de consument structureel veranderd. Men neemt niet zomaar genoegen met wat  eenzijdig voorgeschoteld wordt. Sterker nog de ‘ontvanger’ van uw boodschappen wacht niet meer af, maar gaat actief op zoek naar hetgeen hij wil. Alleen daar waar de behoefte is op het relevante moment gaat hij over tot actie. Het is dan aan de ondernemer om juist op dat moment in beeld te zijn.

Ontdek hier de mogelijkheden om uw reclame-uitingen bij Uw Eigen Ontwerpstudio te doen.

uw-eigen-ontwerpstudio-gert-jan-van-de-sanden

 

Gert-Jan van de Sanden
Eigenaar Uw Eigen Ontwerpstudio

 

 

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website