Naar verwachting gaat het wetsvoorstel voor het eind van het jaar naar de Kamer.
Toch gaat dit artikel me niet om de verplichting die de wetswijziging met zich meebrengt, maar juist om het zien van kansen als het gaat om communicatie tussen franchisegevers en franchisenemers.
De nieuwe wet voorziet in versterking van de informatiepositie en bescherming van belangen van de franchisenemer. Regelmatig overleg en informatieverstrekking gedurende het jaar is één van de belangrijke punten.
Goed franchisegeverschap betekent o.a. dat je goed en effectief communiceert over beleidswijzigingen die gevolgen hebben voor de franchisenemer. Voor sommige handelingen van een franchisegever, met aanzienlijke gevolgen voor de franchisenemer(s), is straks zelfs voorafgaande instemming nodig.
Klik hier voor meer detailinformatie over de nieuwe wet
Concept tekst Wet Franchise d.d. 18-12-2018
Memorie van toelichting op de Wet Franchise (toelichting en uitleg)
In een gezonde relatie is elkaar tijdig informeren over wat van belang is voor de ander niet meer dan logisch. Dus ook voor de relatie franchisegever en franchisenemer die in samenwerking de markt bewerken. Hoe meer en hoe beter je communiceert en rekening houdt met elkaar, hoe meer draagvlak er zal zijn voor noodzakelijke en gewenste wijzigingen. De nieuwe wet geeft dan een extra stimulans om nóg beter te doen wat een goede franchisegever al doet. Door goede communicatie sta je als formule als geheel sterker.
Toch is het probleem meestal niet dat de wil tot goed communiceren ontbreekt. Vaak is het probleem het ontbreken van tijd, middelen, of een systematische effectieve aanpak van de communicatie. Je boodschap blijft niet hangen als je slechts 1 of 2 keer per jaar samenkomt voor aankondigingen van nieuw beleid, overleg, workshops en trainingen. E-mail is vaak eenrichtingverkeer en belangrijke berichten raken bedolven onder dagelijkse prioriteiten. Bovendien geldt voor landelijke bijeenkomsten dat sommige toppers niet komen opdagen. Ze zijn te druk met succesvol zijn. En de onderpresteerders blijven weg, omdat ze bang zijn om op tegenvallende resultaten te worden aangesproken.
Is dat wat je wilt?
Maak liever gebruik van interactieve communicatie 3.0 zodat je alle relevante groepen betrokken maakt op een manier die bij hen past.
Denk bijvoorbeeld aan:
De trend naar online interactief overleg is niet te stoppen. Mensen opzadelen met onnodige reistijd is uit de tijd. Als franchisegever wil je het goede voorbeeld geven, laten zien dat je slagvaardig bent, efficiënt en effectief met (communicatie)middelen omgaat.
Zet als moderne formule dus slimme communicatie technologie in om je communicatiedoelen te halen. Kies voor remote en online geregisseerde meetings en maak het effect van je communicatie meetbaar en stuurbaar.
Want het is toch ook je doel om de communicatie met franchisenemers continu te verbeteren?
Niet omdat het moet van de wet, maar omdat je als Formule op het hoogste niveau wilt blijven presteren.
Matthieu Wijnen
T: (06) 533 641 60
M: matthieu@iamQube.nl
Geef een reactie