[Column] Bijzonder Mooi!

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

“Welkom in ons restaurant, fijn dat u er bent! Dames, wat mag ik voor u inschenken? En heren? Een droge witte wijn graag. “Waar houdt u van?” Sauvignon Blanc, heerlijk. Enthousiast klinkt  “maar dan moet u echt onze huiswijn proberen, die is heel mooi, een hele fijne wijn!”. Wat een leuke aangename eerste indruk! En daar blijft het niet bij. Vanuit de menukaart, vol verrassingen, kiezen we unaniem voor het haantje en besluiten de huiswijn als fles te bestellen. De ober complimenteert ons met de goede keuze, echter met de opmerking dat hij toch ons de wijnkaart niet wil onthouden omdat er bijzondere wijnen speciaal bij gerechten passen. Toe maar. De avond kan niet meer stuk! Wat een gastvrijheid. Graag wil ik u meenemen in de ‘setting’ en sfeer.

Wij zijn uit eten met speciale vrienden. Mooie mensen in karakter en uitstraling. Pure HarteLieven. Mensen met het hart op de juist plek, gevers. We ontmoetten elkaar bij ‘Restaurant Freud’. Bekend om hun slogan ‘je moet wel gek zijn als je hier niet gaat eten!’ Het personeel is door hun levenspad uniek. Een moeilijke weg hebben ze bewandeld om hier uiteindelijk de kans te krijgen hun talenten te mogen tonen. Dit is de geest achter dit concept. Het bieden van een veilige plek om passie te beleven. Dat is geslaagd. En Freud is niet voor niets. De afgeleide van Freude is plezier in koken, samenwerken en natuurlijk eten.

Een sfeervolle ambiance. Een gastenboek met een palet van complimenten. Voor de twijfelaars tal van deurknoppen, welke zal ik kiezen?! (Sorry, geen uitleg, u gaat zelf vast kijken…het verrassende effect moet tenslotte blijven). Pure gastvrouwen en –heren. Attent. Met aandacht en zorg. Natuurlijk met de knipoog voor daar waar een steekje valt. Maar! (u weet het, ik ben altijd van ja, en?!) op en top gastvrij! Met nadruk. Van een warm welkom tot en met het afscheid met een dankbare handdruk. Gemeend. “Dank u wel voor uw komst. Hoop dat u genoten heeft”. Ja, dat hebben we! Fijn dat het nog bestaat.

BIJZONDER MOOI! Kan niet anders zeggen. Een leuke menukaart waar eenvoud siert. Een wijnadvies, waar tref je het nog. Nieuwe borden tussentijds. Een tafel die netjes wordt gemaakt. En tenslotte voor de retailer onder ons…. Bijverkoop! “U mist nu wel dit gerecht en dat is zo heerlijk!” Gepaard met een aanstekelijke glimlach kiezen we unaniem dat gerecht erbij. Ja. Het kan nog. Sterker nog. Hier kunnen we wat van leren. BIJZONDER MOOI! Bijzonder om de mensen die het verschil maken. Mooi om het concept. Bijzonder mooi omdat het goed is! Gelukkig tref ik in retail ook dergelijke initiatieven. Mensen een kans bieden om te werken…

Ontwapend soms is de jongeman bij Albert Heijn die eigenlijk niet weet waar het staat maar alle moeite doet om het voor je te vinden, met humor, want dat heeft hij. Ontwapenend. Lief is de dame die koffie schenkt in een HEMA kantine voor het personeel. Ze houdt sterk de tijden in de gaten wanneer er pauzes zijn. Goed om ‘hen’ kansen te bieden. TOP. Op een aantal punten kan en mag je natuurlijk niet alles in een keer goed verwachten. Maar! (o jee.., schrijf ik dit?) mag ik stellen dat we er in de Nederlandse retail nog van kunnen leren hoe onze nieuwe collega’s zo zich inzetten, met een lach, met plezier en het voor jou goed willen doen? Je helpen als klant…een extra stap zetten.

BIJZONDER MOOI! Dat zou het zijn als we allemaal zo die extra stap zetten. Juist nu, anno nu. Waar de klant kritischer is en een unieke gastvrijheidsbeleving wil ervaren. Een speciaal voor mij gevoel ervaren. Dat maakt nu het verschil! In elk geval kijk ik ernaar uit om bij mijn ‘Appie’ om de hoek morgen een vrolijke lach te treffen.

Marja Groen is Directeur oprichtster van La Differenza. Het bureau voor conceptontwikkeling en advies op het gebied van gastvrijheidsbeleving en gastgericht werken. Piacere! Oftewel, prettig kennis te maken! Graag nodig ik u uit: www.ladifferenza.biz

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class