Column Rein Nieuwenhuis – Drip!

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Rein Nieuwenhuis
Om de titel van deze bescheiden column eer aan te doen gaan we in Nederland langzaam even ‘back to the future’ naar de drip-coffee. U heeft het vast wel gemerkt wanneer u in een beetje espressobar bent geweest de afgelopen tijd. De charme en het smaakpatroon komen weer per druppel in uw koffiekopje! 

En… koffiezetten bestaat niet meer… het is koffie bereiden! Je moet er even de tijd voor nemen, verse koffiebonen, de juiste maalgraad, de juiste hoeveelheid koffiemaling per kopje, het goede filter, de juiste hoeveelheid water en de goede temperatuur van het water. Dat alles maakt koffie bereiden tot een precies werkje. De zetmethode zelf kan ook nog  van invloed zijn op de smaak. Zo serveren we bij Coffee United de Chemex-, de Hario V60-, de Aeropress-, de Cafetiere-, de Siphon-, en de Clever Dripper zetmethode.. allemaal koffiezetmethodes met een eigen nuance in smaak, geur en… beleving! Want daar draait het allemaal om. Koffie drink je niet meer.. je beleeft het! Even.. zij ik want de smaak via deze zetmethodes is best goed maar duurt maar even.. 20 seconden later is de rijke koffiesmaak alweer vervlogen en snak je naar … espresso! 

Gelukkig is de espresso zetmethode niet in de vergetelheid geraakt. In tegenstelling met de drip-coffee’s haalt deze zetmethode als enige, met geweld, ALLE smaak en geurstoffen uit de koffieboon! Fantastisch! Nog elke dag sta ik verrukt te glinsteren naar die geweldig bruin/beige honingdikke uitloop uit het filter.. heerlijk! Niets boven een perfecte espresso! 

En… als je dan met alle geweld toch weer eens een drip-coffee wil proberen, proef ‘m dan zwart en niet met cappuccinoschuim want dan heb je als basis toch weer die ultieme espresso nodig. Alleen espresso heeft de kracht om al die latte’s te laten smaken. Als je wil kan je het zelf in praktijk brengen want voor Coffee United Groningen zoeken we straks weer een gepassioneerd franchisenemer! Misschien ben jij diegene?

Blijf wakker…!

Rein Nieuwenhuis

dinsdag 8 maart 2011.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3