[Column] Sfeer, beleef’t of niet?!

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Marja Groen, La Differenza
Column Marja Groen – juni 2013

Welke zullen we kiezen? De Maserati cabrio, de Ferrari of de Alfa Romeo? In het rood of zwart? Een waar dilemma. De kleuren blinken in de zon en in de contouren van de gepoetste lak schittert het Kasteel de Haar. Verlekkerd en u begrijpt, in een soort van “dromenland” bekijken we de auto’s op Smaak&Stijl tijdens het Italië Evenement in Haarzuilens. Het historische decor siert het evenement met tal van proeverijen, presentaties en hét Italiaans design. Over stijl gesproken! Wij maken waar, dit keer dan, wat ze over ons Nederlands volkje zeggen: “kijken, kijken en niet kopen”. Versterkt door de vraag waar de verkopers, de gastheren of –vrouwen waren…onvindbaar! Enigszins teleurgesteld keken we om ons heen. Vielen we dan niet op? Zelfs niet achter het stuur van de Maserati? Aan onze uitstraling lag het toch niet? (ondanks dat dit überhaupt niet zou moeten uitmaken was deze zomers smart casual). Maar wat dan wel? Niemand kwam tenslotte naar ons toe. Was het dan zo duidelijk dat wij alleen die kijkers waren en niet die kopers? Op zijn minst zou het toch fijn zijn om het gevoel te krijgen dat de auto’s wél bereikbaar voor ons zijn. Serieus te worden gevonden. U weet wel, aangesproken en (h)erkend te worden. Wie weet worden die dromen ooit wel waar, toch? (die zwarte Maserati dan…) En zo niet, dan kan je toch zeggen dat je een bijzondere “bijna koopbeleving” hebt gehad!

Ondanks dat de sfeer goed was, de Italiaanse krant “il giornale” een goed initiatief, miste het aan die unieke Italiaanse gastvrijheidsbeleving. Juist zoals ze die in Italië als geen ander laten beleven. Want! Hoe kan het dat een half uur voor sluitingstijd stands sluiten? Hoe kan het dat het praten met elkaar en de smartphone belangrijker zijn dan gasten in je stand? Opvallend. Niet gastvrij en niet fijn voor je collega standhouders die het wel goed doen! De echte don’ts.

Gelukkig ervaren we later de echte pure Italiaanse gastvrijheid door, jawel, een Italiaan zelf (hoe kan het ook anders). Met flair worden we uitgenodigd om “zijn” Toscaanse wijn te proeven. Enthousiast vertelt hij over de streek, het wijnhuis en de pure ambacht. Zijn passie klinkt en als blijkt dat wij Italiaans kunnen is hij niet meer te stuiten. U begrijpt, een fles wijn gaat mee naar huis en de volgende bezoekers zien wij kopen. De ingrediënten voor het succes? Passie, actief&uitnodigend zijn, story telling over de wijn, gastvrijheid en het persoonlijke gesprekje. Als iedereen dit toch eens zou doen. De echte do’s.

Een week later toeven we bij Taste Amsterdam in het Amstelpark. Een evenement met het unieke recept door de “hosting” van 15 toprestaurants uit in en rondom Amsterdam en 48 top chefs uit culinair Nederland die tastings & workshops verzorgen. Heerlijkheden! Restaurants presenteren zich door bijzondere culinaire traktaties en wijnproeverijen. Een goede sfeer. Standhouders actief en uitnodigend. Top met een tweetal ‘maren’! Naast dat er meer toiletten nodig zijn blijkt met de bestede ‘florijnen’, het enige geldige Taste betaalmiddel, al snel dat we een heuse haute cuisine maaltijd met goede wijn bij elkaar hebben geproefd. Het doel is toch om zo je restaurant te presenteren? Vraag is of een klein proeverijtje, feitelijk een visitekaartje, de hoofdprijs moet kosten? Los zelfs nog van de entreeprijs. Met uitzondering van deze kritische noten klopte dit evenement wel!

Daar gaat het om. De totale beleving moet kloppen. Net zoals een retail formule maak je met elkaar afspraken over welke gastvrijheidsbeleving en sfeercreatie worden geboden. Bij en door iedereen! Elke bezoeker is tenslotte gast én potentiële koper! De sfeer en entourage maken juist dat gasten eerder kopen. De kans ligt voor om vanuit de standhouders de kijkers te zien als gasten en kopers! Daar begint het mee! Herkenbaar, ook in de retail!

Wij blikken terug op een tweetal bijzonder gezellige evenementen. Een tweetal met een hoogwaardig Bourgondisch gehalte en u begrijpt, de focus ligt nu op sporten…

Marja Groen is Directeur oprichtster van La Differenza. Het bureau voor conceptontwikkeling en advies op het gebied van gastvrijheidsbeleving en gastgericht werken. Piacere! Oftewel, prettig kennis te maken! Graag nodig ik u uit: www.ladifferenza.biz

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class