De samenstelling van de koopdagen had een positief effect op de omzet van de sector. De opbrengsten van zowel food als non-food winkels groeiden. Daarnaast is ook op het gebied van online de omzet fors gestegen.
Ook supermarkten boekten goede resultaten. De omzet van winkels in de voedings- en genotsmiddelen was in juni 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. Daarnaast groeiden de verkopen met 0,8 procent en waren de boodschappen gemiddeld 1,7 procent duurder. De supermarkten boekten net iets meer omzet dan de speciaalzaken.
De winkels in non-food boekten de minste omzetgroei van de sector: 0,6 procent. De verkopen namen met 0,7 procent toe en de prijzen in de non-food bleven op hetzelfde niveau. De woonwinkels boekten daarentegen meer winst, zo’n 10 procent.
De winkels in consumentenelektronica deden het echter iets minder, maar alsnog wel beter dan de periode ervoor. De omzet van deze non-food winkels kromp licht. Maar dit is wel een verschil met de daling van 10 procent in mei. Ook winkels in huishoudelijke artikelen zagen de omzet afnemen.
Geef een reactie