Franchise Congres 2017: Pieter Waasdorp (EZ) ziet ruimte voor aanpassen franchisecode

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

APELDOORN. Dinsdag jl. is op het hoofdkantoor van ABN AMRO te Amsterdam Het Nationale Franchise Congres gehouden. Thema van het congres was ‘Artikel 1: Vrijheid in Franchise’, het congres stond onder leiding van BNR coryfee Marijke Roskam. Ieder jaar is circa 20% van de Nederlandse franchisesector vertegenwoordigd, daarmee is het jaarlijks de grootste bijeenkomst van franchisegevers in Nederland.

Dat er een arena vol franchisegevers was werd ondervonden door Pieter Waasdorp, Directeur Ondernemerschap Economische Zaken. Waasdorp ging in discussie franchisegevers Crijn Janssen (Straetus Incasso) en Maarten Steinkamp (Jamin en MultiVlaai). Duidelijk bleek dat franchisegevers zich niet gehoord voelen in het proces van de totstandkoming en de consultatie van De Nederlandse Franchise Code. “Er is een consultatieronde geweest die 284 pagina’s aan reacties van franchisegevers opleverde, maar hier is richting franchisegevers niets mee gedaan”, aldus Janssen.

“Aan alles merk je dat er onvrede is. Er bestaat geen draagvlak voor de Code aan kant van de franchisegevers” vervolgt Maarten Steinkamp. “Kunnen we nou niet eens bij u op de koffie komen op het ministerie, om de pijnpunten met u en de minister te bespreken?” vervolgde Steinkamp, onder luid applaus van de zaal. Hoewel de Code een feit is gaf Waasdorp wel te kennen dat er nog veranderingen doorgevoerd kunnen worden “…de Code kan zeker nog op bepaalde punten worden aangepast” , vertelde Waasdorp.

In een digitale meting kwam tijdens het Franchise Congres naar voren dat 53% van de aanwezige franchisegevers nog geen actie ondernomen heeft naar aanleiding van de Code. Waasdorp concludeerde hieruit dat 47% al wel actie heeft ondernomen. Dat trokken Steinkamp en Janssen in twijfel: ”De actie die is ondernomen was naar aanleiding van regels die al staan in de Europese Erecode, dat die regels ook in de nieuwe Code staan wil niet zeggen dat zij de Code ondersteunen.“

Na het interview met deze prominenten uit franchisend Nederland vonden de workshops plaats. Franchisegevers gingen uitgebreid met elkaar in gesprek over vooraf gekozen onderwerpen. “We krijgen van de deelnemers altijd te horen dat geen enkele adviseur kan opboksen tegen de tips en ervaringen die de franchisegevers opdoen tijdens de workshops.”, aldus organisator Tim Hazekamp van De Nationale Franchise Gids. “In de enquête werden de workshops door 75% als goed tot zeer goed bestempeld”, vervolgde Hazekamp.

Na een tweetal presentaties van fit20 en Google werd de dag afgesloten met een welverdiende borrel.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3