Franchisenemer Subway over drive thru concept

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Subway brood kar

De restaurants van franchiseformule Subway richten zich meer op niet-traditionele locaties. Voorbeelden hiervan zijn food courts, stations, universiteiten en luchthavens. Sinds maart 2012 is in Alkmaar de, voor Nederland, eerste Subway drive thru geopend. De locatie heeft bovendien binnen een eetgelegenheid, zoals we die gewend zijn van de broodjesformule.

Ondernemerskoppel Pieter Beshay en Tina Elden zijn de franchisenemers van deze vestiging. Zij hebben in totaal drie Subway restaurants. Beshay vindt dat je met een drive thru de echte ‘Subway-beleving’ behoudt. “Het concept blijft hetzelfde. Alleen nu via een praatpaal. Klanten kunnen bij de drive thru nog steeds het broodje helemaal zelf samenstellen, al worden ze dan niet voor je ogen klaargemaakt. En wie bekend is met ons product, weet precies wat hij of zij wil. Die klant kiest juist vaak voor de drive thru in plaats van naar binnen te lopen. Daarnaast willen veel mensen onderweg naar huis of werk snel iets te eten scoren.

Omdat er meer materieel nodig is bij een drive thru, is de investering aanzienlijk hoger dan voor een gemiddelde Subway restaurant. Een franchisenemer of een toekomstige franchisenemer moet dan ook over meer eigen vermogen beschikken. Andere belangrijke criteria voor een drive thru zijn: vanaf provinciale weg of snelweg zicht op locatie, met 10 tot 25 parkeerplaatsen, eventueel gedeeld met andere huurders. De locatie, binnen een gemeente met minimaal 35.000 inwoners, moet bovendien in de nabijheid liggen van bijvoorbeeld hotels, industrieterreinen, woonboulevards en grote meubelzaken. Het perceel is minimaal 500m² tot maximaal 1.000m², met een bebouwd oppervlak van 100m² tot 250m².

Drive thru-locaties zijn moeilijker te managen dan normale restaurants, aldus Beshay. “Je strijdt op twee fronten tegelijk. Je moet als ondernemer over het nodige organisatietalent beschikken en stressbestendig zijn. Ook moet je er rekening mee houden dat nieuw te ontwikkelen drive thru-projecten langere tijd in beslag nemen. Let in de opbouwfase ook goed op de infrastructuur rondom het pand. In verband met de hogere investering is een eigen vermogen nodig van €80.000 tot €100.000 naar gelang de totale investering die noodzakelijk is om de locaties gereed te maken. Heb je al die zaken goed voor elkaar, dan kan er iets jaloersmakends moois ontstaan.”

Vorig jaar liet Development Agent Maikel Mienis nog weten dat een tweede drive thru op handen is. De nieuwe drive thru is gepland in Zaandam en zou eind dit jaar open moeten gaan.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class