“Hij begon!” – Column Ben Hogeveen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Ben Hogeveen Flynth

Wat te doen met een lastige Franchisenemer/ -gever?

Het ruziet wat af in de franchisewereld. Zijn het niet de Bakker Barts die met elkaar overhoop liggen, dan lees je wel weer wat over de Hema’s, de Bruna’s of de SNS banken. Onvermijdelijk lijkt het wel want belangen van franchisegever en franchisenemer liggen mijlenver uit elkaar. Of toch niet?

Hieronder vier eenvoudige leefregels om niet rollebollend over straat te gaan! Zodat je prettig zaken kunt blijven doen, voor een betere nachtrust en – ook niet onbelangrijk – om gezond te blijven ondernemen.

“Die? Die gaat altijd zijn eigen gang”

Tip 1 – Geef eens een compliment!

Natuurlijk schrijf je een mail of hang je direct aan de telefoon als een van jouw franchisenemers zich niet aan de regels houdt en – voor de zoveelste keer waarschijnlijk – zijn eigen gang maar gaat met  die folder / website die helemaal niet in de huisstijl past of een plaatselijke kortingsactie die niet past in het beleid.

En natuurlijk moet je dat blijven doen. Afspraak is afspraak. Regels zijn regels.

Mijn advies is: doorbreek die negatieve communicatie zo af en toe. En probeer het eens met een compliment! Want die eigenwijze koppige ondernemer zorgt nog steeds elk jaar voor een groeiende omzet in zijn afzetgebied. Zijn verhaal werkt inspirerend voor andere ondernemers. Hij is weliswaar eigenzinnig, maar ook hartelijk en betrokken. Je zult zien dat het de volgende keer veel gemakkelijker is om hem aan te spreken als je vindt dat hij iets niet goed doet.

“Hij melkt me uit!”

Tip 2 – Luister!

Jouw franchisegever roomt zo veel mogelijk omzet af, uitsluitend om er zelf rijker van te worden. En jij maar werken. Voor zijn geld.

Dat zou kunnen natuurlijk. En als het zo is, heb ik maar één advies: stop er mee! Maar meestal is er een heel ander verhaal. Maak dus een afspraak en ga eens luisteren. En laat de ander ook echt uitspreken. Wat biedt de franchisegever allemaal aan? Hoe werkt het nu precies met de budgetten en de bestedingen? En kun jij daar misschien over meepraten, bijvoorbeeld in de franchiseraad? Pas als je je verplaatst in de ander, kun je gezamenlijke belangen vinden en dan kom je dichter tot elkaar. Wordt je allebei beter van, let maar op!

“Een schande wat ze nu weer bedacht hebben!”

Tip 3 – Zoek gezamenlijke belangen

De plannen voor 2014 zijn klaar. Tis een ingewikkeld, maar uitgebalanceerd pakket aan nieuwe diensten, tariefswijzigingen en beleidsmaatregelen met een grondige strategische afweging. En wat doen jouw franchisenemers? Die gaan tegen elkaar zitten klagen, gooien hun kont tegen de krib en weigeren eenvoudigweg om de  plannen uit te voeren!

Realiseer je dat verandering per definitie weerstand opwekt. Bedenk je plannen niet vanuit jouw glazen toren, maar doe dat samen met  de ondernemers die precies weten wat er speelt bij hun klanten. Kijk naar het gezamenlijke verdienmodel en bespreek ook de feebepaling.

En franchisenemer: voorkom een wij-zij situatie. Bedenk dat de franchisegever net zoveel baat heeft bij een succesvolle strategie als jij. Dus bel niet jouw collega-ondernemer om stoom af te blazen. Bel de franchisegever!

Een franchiseovereenkomst is net een huwelijk. Je houd van elkaar natuurlijk, maar soms knalt het. Gelukkig kun je het na een fikse ruzie weer goedmaken. En daar wordt het huwelijk uiteindelijk alleen maar beter van.

“Tis trekken aan een dood paard”

Tip 4 – Neem op tijd afscheid

Elke samenwerking moet gebaseerd zijn op vertrouwen. Ontbreekt het vertrouwen? Niet elk huwelijk werkt. En dan is mijn advies eenvoudig: stop ermee!

Maar let op: ook een scheiding moet je netjes regelen! Om te voorkomen dat  je rollebollend met elkaar over straat gaat terwijl de rest van Nederland zich handenwrijvend staat te verkneukelen. Want daar wordt niemand beter van.

Ben Hogeveen (adviseur Flynth Franchise/NMI registermediator) heeft jarenlange ervaring op het gebied van overnames/ insolventies/ formuleontwikkeling en mediation voor franchisenemers en franchisegevers. Contact? Ben.hogeveen@flynth.nl, http://nl.linkedin.com/in/benhogeveen, @HogeveenBen, www.flynth.nl/franchise

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.