Hoe breng je je winkel succesvol de grens over?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Veel formules willen naar het buitenland omdat ze op de buitenlandse markt kansen zien. Echter vereist de stap om te internationaliseren veel kennis en voorbereiding. ABN AMRO heeft hierover een aantal gesprekken gevoerd met internationale retailers, met als gespreksonderwerp: hoe breng je je winkel succesvol de grens over?

Uit de discussie kwamen deze belangrijke punten voort.

Belangrijke learnings voor retailers met buitenlandplannen

  1. Het begint met onderscheidend vermogen
    Je hoeft geen first mover te zijn om succesvol in het buitenland te opereren, maar je moet je wel ergens in onderscheiden; bijvoorbeeld prijs, kwaliteit, gemak, beleving of expertise. Suitsupply is een mooi voorbeeld. In de maatpakkenwereld was de combinatie kwaliteitscherpe prijs nog amper bekend. En tel daar hun unieke store- en marketingstrategie nog eens bij op.
  2. Pas je (een beetje) aan
    Blijf je eigen formule trouw, maar respecteer de plaatselijke cultuur. Grote retailers als Lidl en MediaMarkt passen hun assortiment aan, zodat dit past bij de regionale voorkeuren (local customization).
  3. Lokale normen, jouw waarden
    Door lokaal personeel intern op te leiden, combineer je de waarden van je bedrijf met de normen ter plaatse. Partnerships met lokaal management en retailtalent zijn cruciaal om grip te krijgen op de buitenlandse markt. Zo heeft Tesco nauw samengewerkt met Samsung om voet aan de grond te krijgen in Zuid-Korea. Maar het is ook mogelijk om met master franchisers te werken, die de vaak lastige lokale markt goed kennen. Suitsupply heeft een eigen Suitschool, waar ook buitenlandse managers en medewerkers worden ingewijd in de bedrijfscultuur. 
  4. Doe je huiswerk
    Het ligt voor de hand, maar het is écht belangrijk dat je eerst goed je huiswerk doet. Zorg dus voor een slimme vastgoedstrategie, en ga voor (top)locaties dicht bij je klanten. Laat je marketingactiviteiten optimaal aansluiten op je doelgroep, en werk met ambassadeurs: vloggers, of misschien zelfs celebrities. Verder is het belangrijk dat je infrastructuur en fulfilment in orde zijn. Je zult zien, het gaat steeds soepeler. Maar hou wel altijd genoeg financiële middelen beschikbaar voor als er in het begin iets misgaat.
  5. Gebruik de kracht van e-commerce
    Om voordelig en veilig de potentie van een land te verkennen en de bekendheid van je winkel en merk te vergroten, kun je samenwerken met e-commerce platformen als Amazon. Staat je online verkoop eenmaal op de kaart en heb je naamsbekendheid opgebouwd, dan kun je ook fysiek doorgroeien.

Het hele artikel van Henk Hofstede, Sector Banker Retail, teruglezen? Klik hier voor het gehele artikel.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website