Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

In gesprek met de pioniers achter fit20 en Bagels & Beans

Medeoprichter van Bagels & Beans Ninande Thio groeide op in Castricum. Haar eerste baantje was verkoopster in een winkel. Ze rondde de opleiding HAVO af. Op haar achttiende werd ze zelfstandig ondernemer. Ze runde het horecagedeelte van een sporthal. Kan niet zonder harmonie, integriteit en schoonheid. Houdt enorm van dieren blijft fit door wandelen met hond werd verliefd op Ronald vanwege zijn fysieke uitstraling en geestelijke rijkdom.

Medeoprichter van Bagels & Beans Ronald Bakker (59) groeide op in Amsterdam West. Zijn eerste baantje was chauffeur bij een damesconfectie atelier. Hij rondde geen enkele opleiding af. Was muzikant voordat hij de horeca in ging. Kan niet zonder rock ‘n roll. Houdt enorm van creatief pielen. Blijft fit door gezond te eten en ingetogen te sporten. Werd verliefd op Ninande vanwege haar body & brains.

Ronald en Ninande zijn samen sinds 1986. Begin 1996 openden ze hun eerste vestiging van Bagels & Beans in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. Sinds 2012 wonen ze in Laren (NH) met hun hondje Robin.

Oprichter van Fit20 Walter Vendel (58) is geboren op Aruba. Hij groeide op in Nijmegen. Zijn eerste baantje  was aardbeien plukken. Hij rondde de opleiding Psychologie Arbeid & Organisatie af. Voordat hij fit20 startte werkte hij 17 jaar in de IT en was hij mede-eigenaar van een goed lopend bedrijf in medische hulpmiddelen. Kan niet zonder wekelijkse saté. Houdt enorm van wandelen met de hond. Favoriete bagel Tomaat- pesto. Woont in Wapenveld met Sofie.

Bagels & Beans

Oprichters: Ronald Bakker en Ninande Thio

Activiteit: Servicegericht verkopen van vers belegde bagels, ultieme Panamese koffie & spetterverse sappen in een hartelijke, rustgevende & sfeervolle omgeving.

Soort franchise: Hard (Duidelijke) franchise

Feiten & Cijfers

1995 – Ronald en Ninande komen op het IDEE om een nieuwe daghorecaformule te starten

1996 – Opening EERSTE VESTIGING in Amsterdam.

2002 – Begin samenwerking met ONDERNEMERS

2010 – Opening eerste vestiging OVER DE GRENS in Aken

2012 – Opening 50ste vestiging in Nederland

2019 – Opening eerste Bagels & Beans aGoGo

2020 – Bagels & Beans telt 1 eigen vestiging en 80 franchisevestigingen in Nederland

Fit20

Oprichter: Walter Vendel

Activiteit: Fit20 is een dynamische Nederlandse fitnessformule waarbij je op afspraak traint met een persoonlijk assistent. Niet meer dan 20 minuten en één keer in de week.

Soort franchise: Hard (Full) franchise

Feiten & Cijfers

2005 – Walter wordt in New York op het idee van de toekomstige Fit20 formule gebracht en start zijn proeftuin in Nunspeet

2009 – Opening EERSTE Franchise vestiging van fit20 in Zwolle

2015 – Opening eerste vestiging OVER DE GRENS in Brussel

2017 – Opening 100ste Vestiging

2019 – Winnaar van de NFV Franchise Trofee 2019

2020 – Fit20 telt 79 franchisenemers met 129 studio’s in Nederland  en 29 in het buitenland (België, Qatar, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Duitsland, Frankrijk en Zweden)

HUN GOUDEN TIPS VOOR DE ONDERNEMER!

Ninande: Gewoon doorgaan. En geluk hebben.

Ronald: Denk vanuit de klant en niet vanuit jezelf. Daarom hebben we ook warm water in het toilet. Daarom is iedereen welkom, ook als je drie uur achter je laptop zit en maar één koffie bestelt. Wees blij dat er een klant is, als je het goed doet komt deze persoon in het weekend terug en brengt misschien zijn hele familie mee. Eerst geven, dan krijg je vanzelf iets terug.

Walter: Omarm wat je doet, geloof er 100 % in, ga door en heb vertrouwen. Dan ben je sowieso succesvol.

Walter: ‘Ronald, ik zie op het toilet van jullie vestiging in Zwolle dat iedereen je kan bellen op jouw mobiel?!’

Ninande: ‘Zijn nummer staat ook op de eerste pagina van onze menukaart.’

Walter: ‘Maar hoe vaak gebeurt dat?’

Ronald: ‘Tegenwoordig bellen onze klanten niet meer zo vaak. Wel appen ze. En ik krijg ook wel mailtjes. Alles bij elkaar een paar keer per week. En ik ben er heel blij mee. Negen van de tien berichten zijn complimenteus. Bijvoorbeeld: Ik kom nu al vijf jaar in jullie winkel en ik vind het zo fijn hier!’

Ninande: ‘Ongeveer twee procent van de berichten bestaat uit klachten. Maar als er iets misgaat, dan kan je het ook helemaal goedmaken. Het is een goed middel om feeling te houden met je klant.’

Walter: ‘Bewonderingswaardig. Het heeft iets intiems, ik heb ook overwogen om te doen. Maar even wat anders, jullie wonen in Laren toch? Ik heb hier een bon voor jullie; goed voor twee gratis trainingen in onze fitnessstudio in Laren.’ Knikt lachend naar Ninande: ‘Je kunt zo gaan, je hoeft je niet om te kleden, wel even je hakken ruilen voor platte zooltjes. Na twintig minuten in de apparaten kan je zonder douchen verder met je bezigheden.’

Ninande grinnikend: ‘O jee, ik heb niks met sport. Maar wel met gezond leven hoor. B&B is een verlengstuk van onszelf en wij zijn ook al jaren met gezondheid bezig. Ik doe ook het voedingsgedeelte binnen B&B. Op de nieuwe menukaart die er binnenkort komt, staan ook veel meer veganvarianten. Er is steeds meer vraag naar. Zeker bij onze klanten. Dierenwelzijn is voor ons ook een belangrijke achterliggende gedachte bij de keus van onze kaart. Minder vlees, dat is de trend en voor een deel hebben we daartoe ook de aanzet gegeven.’

Walter: ‘Eigenlijk hebben we dus best wel raakvlakken.’

Ronald: ‘Ja, de reden waarom wij en jij begonnen zijn, is misschien ook wel vergelijkbaar. Uit een soort frustratie over iets dat er nog niet is. En dat is goed, gezond en op een natuurlijke manier bezig zijn. Mensen gelukkiger laten vertrekken dan dat ze binnenkwamen. De doelgroep zal ook wel vergelijkbaar zijn; de meer bewust levende klant.’

Walter: ‘Ja, dat klopt. En dan richten wij ons op de veertigplusser. De drukbezette manager die in de kantoortuin nauwelijks beweegt en vaak ook niet zo van sporten houdt, maar wel gezond wil leven. We vestigen ons dus het liefst in winkel- en stadscentra maar ook binnen bedrijven, zoals bij Ahold en Randstad waar we incompany trainingen verzorgen.’

Ronald: ‘Dus als we op ons hoofdkantoor in Utrecht een studio willen hebben?’

Walter: ‘Puik idee! Hoeveel medewerkers hebben jullie?’

Ninande: ‘Dertig.’

Walter: ‘Perfect. Heb je ook een ruimte van ongeveer 50 vierkant meter?’

Ninande: ‘Hebben we.’

Walter: ‘We hebben net in Boxmeer bij een bedrijf met 55 medewerkers inpandig een studio geopend. We betalen dus geen huur. Hij koopt zelf de apparatuur en hij wil dat zijn personeel met korting wordt getraind. Soort shared revenu model. Dat kan dus ook.’

Ninande: ‘We gaan het overwegen. Qua doelgroep komen we wel overeen ja, maar wij richten ons meer op een wat jonger publiek. Scholieren en studenten.’

Walter: ‘Op hen wil ik me ook gaan richten. Hen leren dat sport bij opvoeding hoort. Wetenschappelijk is bewezen dat krachttraining veel meer voor je gezondheid doet dan cardio. Bijna alle processen in je lichaam worden beïnvloed door de staat van je spieren. Je spieren zijn leading. Maar vertel eens, hoe is het idee van jullie concept eigenlijk geboren?’

Ronald: ‘Nou totaal niet vanuit de gedachte: laten we eens kijken waar we geld mee kunnen verdienen. Ik was muzikant, ontmoette Ninande en rolde door haar de horeca in. We konden een restaurant overnemen, verbeterde het en verkochten het dan weer na een jaar of 3, 4,  5. Zo gingen we jaren door, tot op het moment dat we tegen elkaar zeiden…’

Ninande: ‘Laten we nu eens iets doen wat we écht leuk vinden en helemaal van ons zelf is.. En daar hebben we toen ook wel even de tijd voor genomen. Kernideeën waren: Gezonde voeding, fijne omgeving waar mensen in de drukte van de stad een rustpuntje kunnen vinden. Lekkere muziek, goeie koffie erbij, krantje lezen.

Ronald: ‘Al het geld dat we gespaard hadden, een klein kapitaaltje na de verkoop van ons laatste horecabedrijf, hebben we in de waagschaal gelegd omdat we het gevoel hadden dat we dat gewoon moesten doen. Doodeng. Maar het lukte. Want 25 jaar geleden was onze zaak echt vernieuwend. Mensen stonden in de rij op de Ferdinand Bol.’

Walter. ’Zo vergelijkbaar. Ik was net als jullie op zoek naar geluk, zonder dat ik wist of het zou lukken. Ik had net na 18 jaar gedag gezegd tegen de IT wereld waarin ik  werkzaam was geweest en ingestapt in een medische hulpmiddelenbedrijf dat floreerde. Ik verdiende heel erg goed.  We verhuisden naar een groter pand…’

Ninande: ‘En toch ben je er weggegaan om een groot financieel risico te nemen.’

Walter: ‘Ja, want hoewel het fantastisch liep, werd ik niet vrolijk van de tilliften zullen we maar zeggen. Net op het moment dat ik dacht: wat moet ik doen? kreeg ik een boek in mijn handen: The new fitness revolution in 20 minutes. Ik was gefascineerd, probeerde het uit in de sportschool en heb toen de auteur benaderd.’

Ronald: ‘Hoe kwam je aan zijn contactgegevens?’

Walter: ‘Gewoon gegoogeld. Ik reisde af naar New York waar hij twee vestigingen exploiteerde. Daar kreeg ik het zogeheten Yellow Arches Moment en dacht: Waarom maar twee vestigingen? Er zou toch veel meer behoefte aan moeten zijn?’

Ronald: ‘Dacht je meteen aan franchise?’

Walter: ‘Ja, hoewel ik er vrijwel niets van wist. De eerste vier jaar hadden we een proeftuin in de buurt van mijn toenmalige woonplaats Ermelo. In Nunspeet. Ik dacht, als daar lukt, lukt het overal.’

Ronald: ‘Net als jij hebben we in het begin nooit aan geld gedacht. Ik had wel een visie dat het groot kon worden, alleen had ik geen idee hoe. We breidden uit en kregen in de loop der jaren steeds vaker de vraag of er kon worden gefranchised. Dat bleek voor ons de beste manier om op te schalen, omdat je gebruik maakt van kapitaal van anderen. En dat hadden we niet onbeperkt; na onze vierde vestiging was dat op.’

Walter: ‘Over het verdienmodel ben ik ook veel later gaan nadenken. Wat dat betreft ben ik een slechte ondernemer.’

Ninande: ‘Wij hebben ook geen onderzoek gedaan. Wel hebben we met MKB Nederland contact gehad en die raadde ons af bagels te verkopen. Zij geloofde meer in ‘gewone’ sandwiches. Maar even over jouw formule: Daar zijn wij jaloers op. Je hebt geen voorraad en jouw apparaten bederven niet. In onze zaak heb je te maken met voeding, horecaeisen, met personeel, studenten die weglopen, mensen die allergisch zijn voor pinda’s, gluten. Je zou eens bij ons op kantoor moeten komen. Al die belletjes die we krijgen. Al die vragen. Ik kan me er over blijven verbazen.’

Ronald: ‘Tja, en toen kregen we de coronacrisis. Waar we daarvoor ons nog focusten op het ons onderscheiden van de buurman, moesten we vanaf maart ineens alle aandacht richten op aanpassen en overleven.  Inmiddels zien we ook de kansen die de crisis heeft gegeven. Het klinkt cru, maar als het gaat om nieuwe vestigingsplaatsen, hebben we straks veel meer keus.’

Walter: ‘De crisis heeft ons ook op nieuwe ideeën gebracht: Onze gesloten locaties konden vanaf 11 mei deels weer open omdat we geen binnensport zijn maar een gezondheidsdienst leveren.’

Ninande: ‘Wat een geluk.’

Walter: ‘Zeker. Geluk is belangrijk. Maar ik denk dat uiteindelijk drie factoren je succes bepalen: de formule, de franchisenemer en de locatie. Als twee van de drie goed zijn, red je het altijd wel. Maar bij ons is de franchisenemer nog altijd belangrijker dan de locatie. Maar een goede zichtlocatie helpt wel enorm.’

Ninande: ‘Onze groei is heel geleidelijk gegaan, maar onze eerste vijf franchisenemers zitten er na bijna 20 jaar nog allemaal.’

Walter: ‘Dat is een goed teken zeg.’

Ronald: ‘Deels geluk, maar we zijn ook gevoelsmensen. De franchisenemer moet echt bij je passen en begrijpen waarom we het op een bepaalde manier doen. Dat we echt iets willen brengen, en dat het niet alleen om geld gaat. Het is niet de makkelijkste manier om geld te verdienen maar wel de leukste; er komen fijne mensen bij ons in de winkel. Leuk, jong, positief publiek.’

Ninande: ‘Hoe blijven jouw franchisenemers gemotiveerd? Dat lijkt me toch wel moeilijker dan in onze formule.’

Walter: ‘Doordat ze zich blijven ontwikkelen in hun ondernemerschap. Je start als eenmanszaak. Na je honderdste lid neem je je eerste parttimer aan. Na je tweehonderdste je derde, waarna je jezelf kan uitroosteren en een tweede vestiging kan starten. Meestal binnen vier jaar. Je werkt dan áán, in plaats van ín je studio. We kunnen de hele route van de franchisereis uitstippelen. Maar voor iedere franchisenemer is die reis wel uniek.’

Ronald: ‘En waar wil je staan over vijf jaar?’

Walter: ‘300 studio’s op 100 franchisenemers is ons doel in Nederland. En jullie?’

Ronald: ‘We willen naar zo’n 110, 120 vestigingen toe in Nederland. Het buitenland en de b1 locaties hebben minder prioriteit. We willen meer gaan kijken naar high traffic locaties zoals universiteiten, scholen, ziekenhuizen, luchthavens en stations. We hebben nu twee B&B à gogo. Vijftien vierkante meter, jaren 60-70 look & feel. Je kan er ook zitten, maar alles gaat er sneller. Ook de omzet. Op Hoog Catharijne draaien we er drie tot vier keer zoveel als in een traditionele vestiging.’

Ninande: ‘’Door corona gaat het nu iets minder hard. Maar normaal gesproken is het er zo druk dat we in het begin met het hele hoofdkantoor daar stonden te werken. In plaats van vijf hadden ze vijftien man personeel nodig. Het  geeft een familiegevoel. Ik de hele dag aan de afwas. Heerlijk.’

Ronald: ‘Wat is voor jou de voornaamste manier waarop je leden krijgt?’

Walter: ‘Mond-op-mondreclame is voor ons nog steeds het allerbelangrijkst. En jullie?’

Ninande: ‘Precies zo. En dat doe je door klanten te vinden, te binden en te koesteren.’ Overhandigt tegoedbonnen aan Walter. ‘En jij ben een van hen. Kom maar snel langs.’

Walter: ‘Mmm, om van mijn favoriete pesto-tomaat bagel te gaan genieten. ‘

Ninande: ‘Die wordt op de nieuwe kaart vegan!’

Walter: ‘Dat zal mijn vrouw leuk vinden. Want zij is vegan.’

Ninande: ‘Echt vegan vegan?’

Walter: ‘Honderd procent. Ze heeft er zelfs een boek over geschreven.’

Ninande: ‘Oeh, nu wordt het interessant…’

×