In gesprek met franchisenemer Kwalitaria Frans Lunenburg

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Onlangs sprak De Nationale Franchise Gids met franchiseformule Kwalitaria en met de franchisenemer van drie vestigingen van Kwalitaria; Frans Lunenburg. Er werd dieper ingedoken op de formule sfeer, het productaanbod, huisstijl en het ondernemerschap bij Kwalitaria.

Kwalitaria is een groeiende formule met inmiddels ruim 140 vestigingen in Nederland. De franchiseketen onderscheidt zich van andere cafetaria vanwege de sfeer in de zaken en het duurzame en kwalitatief hoogstaande productaanbod. Frans van Lunenburg (49) opende onlangs zijn derde Kwalitaria-vestiging in Zwijndrecht. “Deze vestiging is het nieuwste van het nieuwste”, zei hij al door de telefoon. “Kom anders een keer een kop koffie drinken, dan zie je het zelf.” Aldus geschiedde.

 Relaxte uitstraling

Als je bij de Kwalitaria van Frans Lunenburg in Zwijndrecht naar binnenstapt heb je niet het idee dat je in een cafetaria bent beland. Alles is anders dan je gewend bent. Het is open, schoon, licht en sfeervol. Er is een saladebar. Je kunt er verse jus d’orange en smoothies bestellen. De vitrines zijn mooi vormgegeven. Er is een leestafel met kranten, er zijn tafels met stoelen en er zijn dinnerseats. Voor elk wat wils. Midden in de winkel staat een boom met appeltjes.

Alles is lekker fris en fruitig. Eén zijde van de winkel bestaat bijna in het geheel uit een communicatiewand waarop het aanbod duidelijk staat aangegeven. Dus hier geen prijslijst boven de counter zoals dat in een cafetaria gemeengoed is. Frans zelf is heel blij met zijn onlangs geopende vestiging. “Ik vind de uitstraling van de zaak lekker relaxt. Comfortabel en ruim. Je kunt hier gewoon lekker zitten, maar bijvoorbeeld ook rustig werken.”

Jaren vooruit

De zaak van Frans in Zwijndrecht is onlangs geopend. Voor de meeste buurtbewoners is het de eerste kennismaking met Kwalitaria en ze reageren volgens Frans in veruit de meeste gevallen enthousiast; een enkeling moet er nog even aan wennen. Het bewijst dat de vernieuwde formule ook werkt in een doodgewone wijk in Zwijndrecht, met rijtjeswoningen en een buurtwinkelcentrum zoals je die zo veel ziet in Nederland. “Over dit vernieuwde concept is heel goed nagedacht. Met deze formule kunnen we jaren vooruit, want we gaan helemaal mee met de nieuwe trend dat mensen bewust, gezond én lekker willen eten.”

Wat mensen gezond én lekker vinden bedenkt en test de formule Kwalitaria in de pilotstore in Vianen. De ontwikkelingen gaan voortdurend door, want voor elk seizoen van het jaar heeft Kwalitaria een passend productaanbod. “Omdat de eetmomenten van mensen voortdurend veranderen, spelen wij als formule daarop in”, vertelt Frans. Daarnaast zet Kwalitaria in op kwaliteit. “Onze burgers zijn bijvoorbeeld gemaakt van  oer-Hollands vlees. Het MRIJ-ras vindt z’n oorsprong in het gebied langs de Maas, de Rijn en IJssel. Dit Hollandse ras garandeert een volle smaak. Echte topkwaliteit.” Instore hoef je in de Kwalitaria van Frans ook geen friet in een zakje, of een kroket in een plastic bakje te verwachten. Bij Kwalitaria krijg je de bestelling aan je tafel geserveerd op echt servies en met echt bestek.

Een andere belangrijke pijler van het productaanbod is dat Kwalitaria steeds duurzamere producten wil aanbieden. ‘Op weg naar 100 procent duurzaamheid’ staat er dan ook op de wand geschreven. Volgens Frans is Kwalitaria continu bezig met productontwikkeling en ligt de focus op private label producten. “In de beeldvorming van de consument is een cafetaria vaak ongezond. Wij streven ernaar om het gebruik van zout, suiker en vetten in onze producten met 20% te verminderen en 20% meer groenten in recepturen te verwerken. Ook de herkomst van vlees vinden we belangrijk, daarom zijn we plofkipvrij. Dit vind ik nu typisch iets voor waar onze formule voor staat.”

Frans Lunenburg opende 25 jaar geleden al zijn eerste cafetaria. “Dat was dus gewoon een snackbar”, verduidelijkt hij. Onder de vlag van een andere formule ging hij aan de slag. Toen 15 jaar later die formule werd overgenomen door Franchise Friendly Concepts (FFC), de franchisegever die onder meer de formule Kwalitaria exploiteert, ging Frans mee. Sinds die tijd heeft Frans het heel erg naar zijn zin bij Kwalitaria. “Het is gewoon een hele leuke formule met leuke mensen. De onderlinge verstandhouding is open, eerlijk, recht-door-zee. Eigenlijk precies wat je terugziet in de uitstraling van de formule.”

Dat Frans en FFC een goede samenwerking hebben blijkt ook uit het feit dat Frans’ vestiging in Zwijndrecht al zijn vierde is. Hij heeft nog twee Kwalitaria’s in het aangrenzende Papendrecht. In deze plaats bestiert hij tevens een Cookers, een lunchrestaurant dat in de namiddag tevens gezonde en hartige snacks serveert, dat ook uit de koker komt van FFC. “Vier zaken runnen is wel anders dan een of twee”, zegt hij. “Voorheen was ik meer een meewerkende baas, nu ben ik meer een manager die alle lijnen uitzet. We hebben 75 mensen op de loonlijst staan, dus de werving en selectie en het inroosteren en aansturen van medewerkers neemt een groot gedeelte van mijn dagelijkse werkzaamheden in beslag.”

Op de foto: Bedrijfsleider Joey Weggers en franchisenemer Frans van Lunenburg

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website