Koffiedrinken naar het bedrijfsmodel van Spotify

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Voor een vast bedrag per maand onbeperkt koffiedrinken,  net zoals je met Spotify  onbeperkt muziek kunt luisteren en met Netflix onbeperkt films kunt kijken. Daar is het bedrijfsmodel van de APP CUPS op gebaseerd. In een aantal onafhankelijk koffiezaken in New York is dit al mogelijk.

Bedrijfsmodel van de toekomst?
Door inspiratie te halen uit de dienst waarbij je onbeperkt muziek kunt luisteren op Spotify,  dachten vijf middelbare schoolvrienden ‘Waarom kan dit tevens niet voor koffie?’. In meerdere bedrijfstakken wordt al onderzocht of dit verdienmodel ook voor andere diensten of producten gebruikt kan worden.

Het koffieabonnement komt in twee verschillende soorten. Filterkoffie en thee is het voordeligste abonnement voor 45 dollar per maand. De luxere koffiesoorten zoals latte macchiato’s en dergelijke vallen onder het duurdere abonnement van 85 dollar per maand. De enige voorwaarde is: één kopje koffie per klant, per half uur.

reactie op ketens
De APP is een antwoord op soortgelijke abonnementen van grote ketens als Starbucks en Dunkin’ Donuts. Zo’n veertig, vooral in Manhattan gevestigde koffiezaken doen mee. ‘We proberen onafhankelijke koffiezaken de voordelen van een franchisenetwerk te bieden. Met behoud van hun eigen stijl’, aldus oprichter Gilad Rotem.

Experiment
Proeftuin voor CUPS was Israël, waar al snel veel belangstelling was voor de APP. Inmiddels doen meer dan tachtig cafés in Tel Aviv mee en hebben de ontwikkelaars besloten het idee ook in Jeruzalem te lanceren.

Bron: De Volkskrant

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class