Multi-channel stijgt met 20%, hoe ga je als retailer hiermee om?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het bedienen van consumenten via meerdere verkoopkanalen is voor vele Nederlandse retailers niet nieuw meer, 25% van de bedrijven verkoopt hun producten naast een fysieke winkel online. Hiermee scoort Nederland boven het EU-gemiddelde van 19%. Multi-channelers zagen hun omzet in het tweede kwartaal van 2016 met ruim 20% stijgen, terwijl de detailhandel als geheel met slechts 0,5% groeide. Multi-channel retailing is booming, maar hoe ga je als retailer hiermee om en hoe zorg je ervoor dat het franchisemodel hierdoor niet onder druk komt te staan?

Fysieke winkels worden steeds vaker als showroom gebruikt om de producten te bekijken, te voelen en of te passen. Multi-channel shoppers deden in het tweede kwartaal van 2016 bijna 30% van hun bestedingen online. Voor franchisegevers is het een noodzaak om online en offline naast elkaar te laten functioneren. Echter liggen franchisegevers geregeld in de clinch met franchisenemers op het gebied van online verkoop. Franchisegevers willen bijvoorbeeld niet dat winkeliers op eigen houtje online gaan verkopen en franchisenemers willen graag meedelen in de centrale webwinkelomzet.

Volgens ABN AMRO dienen winkelformules hun franchisenemers te betrekken in hun online strategie. Met goede online afspraken kunnen franchiseorganisaties optimaal profiteren van de toenemende online bestedingen. Uitgangspunt is dat franchisenemers hun steentje bijdragen aan de online verkopen, tegen een reële vergoeding. Mede door het groeiende online aanbod heeft de consument meer dan ooit behoefte aan expertise en persoonlijke benadering in de fysieke winkel, dit maakt volgens ABN AMRO multi-channelers kansrijk. “Franchisenemers zijn goed gepositioneerd om een winkel van een formule een ‘lokale touch’ te geven. In combinatie met een sterk functionerend online kanaal, is dit kansrijk”, aldus Sonny Duijn, Sector Econoom bij ABN AMRO.

Heldere afspraken met franchisenemers en overeenkomsten aanpassen aan de realiteit zijn een voorwaarde voor succes voor een goede multi-channel strategie. Dit is terug te vinden in de Nederlandse Franchise Code. De Code moet voorzien in zelfregulering, waardoor centrale wetgeving achterwege kan blijven. Hierdoor worden franchisegevers onder meer verplicht om afspraken over e-commerce voortaan standaard mee te nemen in de franchiseovereenkomsten.

Multi-channel retailing is booming, maar uiteindelijk maakt een optimale samenwerking met de lokale ondernemer het tot een succes.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class