Nederland neemt afscheid van eeuwenoude uitvaarttradities

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

‘Juist ouderen klaar met droevige muziek en zwarte kleding’

Inwoners van Nederland zeggen eeuwenoude uitvaarttradities vaarwel. Dit blijkt uit de Afscheidsmonitor van Yarden. Het liefst nemen Nederlanders afscheid van donkere kleding (39%), droevige muziek (34%), koffie met cake (33%) en de rij bij het condoleren (33%). Opvallend is dat vooral de 60-plussers droevige muziek en donkere kleding graag zien verdwijnen. Jongeren steken de doodskist en uitvaartdienst graag in een modern jasje. Nog niet heel Nederland breekt met tradities. Bijna een kwart (24%) wil de huidige uitvaarttradities in ere houden.

Meer dan de helft van de mensen geeft aan het stemmige zwart en grijs van de rouwkleding liever te vervangen voor gekleurde varianten. Wanneer men voor de keuze staat, wil een ruime meerderheid liever een borrel dan koffie met cake en liever vrolijke muziek dan droevige muziek. Wel kiezen ouderen vaker voor een meer traditionele uitvaartvorm, zoals een ingetogen uitvaart en een afscheidsdienst in een kerk of crematorium. Terwijl jongeren vaker dan ouderen afwijken van de traditionele kist en uitvaartdienst.

Ben Buitelaar, manager Franchise: “De Afscheidsmonitor toont de grote variatie in uitvaartwensen. De traditionele uitvaart is op zijn retour en veel consumenten willen tradities graag verruilen voor hun persoonlijke afscheidswensen. Om ervoor te zorgen dat het afscheid past bij ieders persoonlijke wensen, is het nodig dat mensen hun uitvaartwensen bespreken met hun naasten en vastleggen. Dat draagt bij aan een goed afscheid en helpt mensen verder.”

Yarden doet twee keer per jaar onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar trends en ontwikkelingen op het gebied van verlies, afscheid, uitvaart, herinneren en rouw. Met de Afscheidsmonitor probeert Yarden zo goed mogelijk inzicht te verkrijgen in maatschappelijke ontwikkelingen.

Yarden is op dit moment op zoek naar nieuwe ondernemers. Klik hier om vrijblijvend meer informatie aan te vragen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class