Nieuwe uitdaging voor de modebranche: ‘De vergrijzende consument’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het aantal ouderen neemt de komende jaren alleen maar toe. Deze ouderen besteden minder aan kleding en schoenen dan de jongere consumenten. Deze vergrijzing zal in de toekomst van negatieve invloed zijn op de besteding in de modebranche. Dit stelde het ING Economisch Bureau in een onlangs gepubliceerd rapport.

De omzet van de modebranche is ten opzichte van 2007 met meer dan zestien procent teruggelopen. De modebranche heeft het net als vele andere branches de afgelopen jaren zwaar gehad. De bestedingen per huishouden aan kleding en schoenen zijn van bijna 2000 euro per jaar in 2007 gedaald naar 1.800 euro in 2015. Hierin heeft de vergrijzing een grote rol gespeeld. Een echtpaar met een kostwinner van 65+ geeft gemiddeld 1.317 euro per jaar uit aan kleding en schoenen.

Het aandeel ouderen in Nederland is sinds 2000 van 13.6% opgelopen naar 18%. In 2020 loopt dat aandeel op tot 20% en in 2025 is zelfs 25% van de bevolking ouder dan 65. Daarnaast zijn ook steeds meer ouderen online actief. Het aandeel ouderen (65+) dat online wat kocht steeg van 17 procent in 2007 naar 47 procent in 2013. De aandeel van de groep 45 tot 65-jarigen dat in 2013 online wat kocht staat op 75%. Dit is de groep die in de komende jaren vergrijst en dus zeer actief is op het internet.

Hoe deze doelgroep precies moet worden aangesproken is nog niet helemaal duidelijk. De retailbranche zit volgens ING nog in de ontdekkingsfase. De modebranche zou kunnen werken aan een specifieke maatvoering die zich richt op ouderen en op een meer comfort gericht aanbod. Daarnaast kan technologie een grote rol gaan spelen. Daarbij kan gedacht worden aan technologie in kleding die ongemak helpt te voorkomen en aan virtuele paskamers.

Voor ouderen die nog graag gewoon in de fysieke winkel shoppen kan er gedacht worden aan grotere paskamers, extra zitjes en leesbare prijskaartjes en etiketten. Voor deze groep blijft service wel belangrijk. Het aannemen van ouder personeel kan eraan bijdragen dat deze doelgroep beter begrepen en bedient wordt.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class