Spar noteert uitzonderlijke groei in 2017

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Spar heeft een goed jaar achter de rug en groeit wereldwijd. Daarmee vaart Spar mee op de toenemende populariteit van buurtwinkels. Ook het uitrollen van nieuwe winkelconcepten leverde een belangrijke bijdrage. Wereldwijd zag Spar de omzet toenemen met 5,3% tot 34,5 miljard euro. De groei in Nederland schoot er binnen de eurozone bovenuit met 7,7%.

De supermarktgroep spreekt van een ‘uitzonderlijk jaar van groei’, met in alle 48 landen waar Spar actief is een hogere omzet. Verspreid over deze landen telt Spar 12.777 winkels. Dit zijn er 232 meer dan vorig jaar, voornamelijk door uitbreiding naar nieuwe landen. Spar is sinds vorig jaar ook te vinden in Saoedi-Arabië, Pakistan, Qatar, Oekraïne en Belarus.

‘Spar: Better Together’

Tobias Wasmuht, CEO van Spar International, noemt de in 2016 gelanceerde strategie ‘Spar: Better Together’ als andere oorzaak van groei. Daardoor haalt de supermarktgroep nu aanzienlijke schaal- en synergievoordelen haalt uit de groei en internationale aanwezigheid.

Het leverde de supermarktgroep van franchisesupermarkten groei op in alle markten waar zij actief is en een omzetgroei van 5,3 procent. “In twee jaar tijd hebben we 600 nieuwe winkels en 500.000 m² verkoopoppervlakte toegevoegd. Bijgevolg is de omzet met 3,2 miljard euro gestegen”, aldus Wasmuht.

Expansie dankzij meerdere winkelconcepten

In 2017 werd ingezet op het meerdere winkelconcepten, waardoor doelgerichte expansie behaald kon worden. Zo werd het Spar Natural-concept versneld uitgerold in onder meer Italië, India, Spanje en Rusland.

De regio Centraal- en Oost-Europa werd qua omzetstijging koploper. De omzet steeg met 17 procent naar 5,2 miljard. De aanwezigheid in het Midden-Oosten en Afrika werd het afgelopen jaar versterkt, wat een omzetgroei van 8,5 procent opleverde tot 5,7 miljard. In Zuidoost-Azië is was er een opmerkelijke groei in Australië te zien van 14 procent.

Buurtwinkels zijn weer in trek

Wasmuht ziet de opleving van buurtwinkels in Europa als belangrijke oorzaak van groei. Kleinere winkels zijn weer in trek door de evolutie naar toenemende verstedelijking, een verouderende bevolking en kleinere huishoudens, aldus Wasmuht.

In 2017 realiseerde Spar een omzet van 16,2 miljard euro ni de eurozone wat goed is voor een groei van 4 procent. Van alle landen liet Nederland de sterkste groei zien met 7,7%.

De CEO meent dat de vooruitzichten voor 2018 en de komende jaren positief zijn: “Terwijl Spar internationaal groeit, creëren we een blijvende cirkel waarbij we die groei herinvesteren in nieuwe middelen die ons nog sterker en samen beter maken.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.