Column First Formula: Spiegeltje, spiegeltje

Gepubliceerd op , door Sander Vlaanderen

Sander Vlaanderen – Franchise & Business Development bij First Formula

Franchisegevers geven zichzelf gemiddeld een 6,4 op weg naar 2020, zo bleek op Het Nationale Franchisecongres ‘Franchise 2020’ van donderdag 02 oktober jl. Het lijkt een matig cijfer maar met nog 6 jaar te gaan is men blijkbaar op de goede weg. Het cijfer geeft ook een verklaring voor het recordaantal deelnemers. Er zijn dan ook fundamentele veranderingen op komst, zowel binnen franchise in het algemeen als op het gebied van klantbeleving. Een 6,4 dus… Laag, matig of aan de hoge kant?

Consensus onder de deelnemers: “Ja, we zijn op de goede weg maar we zijn er natuurlijk nog niet”.

In hoeverre zijn ‘we’ daadwerkelijk op de goede weg?
Zolang uit onderzoek blijkt dat nog steeds 25 % van de franchiseformules niet aan online verkoop doet en 10% geen enkele vorm van online-strategie heeft, zijn franchisegevers dan goed op weg naar 2020? Nu zult u zeggen dat het ontbreken van een strategie ook een strategie is maar dat zijn dan direct de formules die 2020 niet gaan halen. Die formules zijn namelijk niet bezig met hun eindgebruikers, die wél altijd en overal online bereikbaar zijn en informatie zoeken, ontvangen en delen.

Daarnaast verzamelen formules enorm veel data; Google analytics (degenen die wel een online strategie hebben), loyaliteitsprogramma’s, kassasystemen, supply chain, etc. Maar het combineren van deze data blijkt nog lastig. Online verzamelde data word online ingezet, offline verzamelde data word offline ingezet. Folders worden veelal verspreid op basis van verzamelde kassagegevens, degene die online zoekt ontvangt echter niet per definitie de folder. Op basis van zoekgedrag en IP adressen brengt Google keurig in kaart waar men in Nederland naar op zoek is, maar hoeveel formules gebruiken deze data ook bij de verspreiding van folders? U mag het zeggen maar uit de feedback die ik van formules heb ontvangen is dat nog geen 25% terwijl diezelfde formules deze data wel gebruiken voor de online (Adwords) campagnes.

Of neem een locatieonderzoek, ons dochterbedrijf First Retail is momenteel aan het onderzoeken of online data ook gebruikt kan worden bij een vestigingsplaatsonderzoek. Nu vindt een dergelijk onderzoek nog plaats op basis van (offline) data van het CBS, de KvK, de formule zelf, brancheorganisaties, etc. Al deze databases worden gekoppeld om de potentie van een locatie in beeld te brengen en vervolgens vindt een veldonderzoek plaats, inclusief bezoek aan concurrenten. Maar als de gebruikte data zegt dat er in Apeldoorn geen enkele hardloopschoen is verkocht, geen atletiekvereniging is en geen sportzaak is gevestigd dan opent er in Apeldoorn niet snel een Runnersworld. Dat er via Google per maand door 60.000 unieke personen uit Apeldoorn word gezocht op ‘Hardloopschema’ en er een grote online community is van 20.000 actieve joggers (beiden overigens hypothetisch) doet dan blijkbaar niet ter zake. Pas als alle relevante data is gekoppeld kun je de echte potentie van een verzorgingsgebied in kaart brengen. Met deze 60.000 unieke zoekopdrachten en de online community in het achterhoofd wist ik het wel, ik open zo snel mogelijk een Runnersworld in Apeldoorn.

Tot Slot: Zoals Adjiedj Bakas het tijdens zijn inspirerende presentatie al aanstipte: In 2019 bestaat de helft van de bevolking uit 50 plussers. Voor veel formules houdt dit in dat er een ‘vervangingsmarkt’ aankomt inzake de franchisenemers. Waar halen formules deze vervangers vandaan? In de bevolkingsprognose constateert het CBS dat het aantal tieners in Nederland de komende tien jaar met 160 duizend afneemt en dat de trek naar de randstad aan blijft houden. Daar komt bij dat je potentiële franchisenemers ook consumenten zijn. Als deze consument in 2020 omnichannel is, zullen je potentiële franchisenemers dat ook zijn. Met andere woorden, wil de consument van 2020 franchisenemer worden bij een formule die dat niet is?

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.