Verkoop zelfde product schending franchisecontract?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

etos-franchiseovereenkomst-ah

Als een franchisenemer wil voorkomen dat zijn franchisegever in de buurt van zijn vestiging een nieuw verkooppunt opent, kan de franchisenemer direct aanspraak doen op de franchiseovereenkomst. Of toch niet?

Franchisenemers van drogisterijformule Etos hebben Etos zelf en Albert Heijn voor de rechter gedaagd. De formules zouden namelijk plannen hebben om de verzorgingsproducten van het Etos-huismerk ook bij de supermarkten in de schappen te gaan leggen. Beide bedrijven zijn namelijk onderdeel van hetzelfde concern, Ahold Delhaize. Volgens de franchisenemers zou dit een schending zijn van de franchiseovereenkomst. Hierin staat dat Etos binnen een bepaalde straal van de franchisezaak geen nieuw verkooppunt mag openen. Dit meldde Rendement.nl

Etos en Albert Heijn zagen uiteindelijk af van het plan. In plaats daarvan werd er een eigen “AH-lijn” gecreëerd, onder de naam ‘Care’. Deze lijn bevat 60 verzorgingsproducten van het Etos-huismerk, in een ander jasje. Volgens de vereniging van franchisenemers zou dat nog steeds een schending zijn van de franchiseovereenkomst. De franchisenemers hebben gelijk gekregen van de voorzieningenrechter in Haarlem. De rechter legde een verbod op de verkoop van de ‘Care’-producten en legde bovendien een dwangsom op.

In het hoger beroep pakte het anders uit voor de franchisenemers. Het gerechtshof in Amsterdam vond namelijk niet aannemelijk dat klanten in de verzorgingsproducten van Albert Heijn de producten van Etos zou herkennen, of dat de consument daarover in verwarring zou raken. Het hof vindt niet dat Etos andere winkeliers laat profiteren van de naamsbekendheid van Etos ten koste van de franchisenemers. De verkoop van de ‘Care’-producten worden dus toegestaan.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.